Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Georges Vantongerloo

Kompozycja trzech równoważników (Composition émanante du triangle équilatéral / Kompozycja wywodząca się z trójkąta równobocznego)

Udostępnij:
Datowanie: 1921 r.
Technika: malarstwo olejne
Materiały:deska, farby olejne
Rozmiar:wys. 48 cm, szer. 55 cm; z ramą: wys. 68 cm, szer. 75 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 14.08.1931
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/29
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Praca abstrakcyjna nie musi być uproszczonym, „wyabstrahowanym” obrazem rzeczywistości. Może pozostawać polem czysto geometrycznych rozważań. Miejscem, gdzie raz za razem rozwiązuje się problem, jak zrównoważyć linie i kolorowe płaszczyzny. Każdemu pionowi odpowiada jakiś poziom, każdej płaszczyźnie – inna płaszczyzna. W efekcie powstaje kompozycja złożona z elementów różnorodnych pod względem barwy i wielkości, ale pozostających wobec siebie w stabilnej relacji. Vantongerloo wykonał trzy wersje tej kompozycji, które zatytułował „Kompozycja z trójkąta równobocznego". Poprzez użycie kolorów dopełniających – fioletowego i zielonego – odbiega ona od wytycznych neoplastycyzmu. Artysta był zafascynowany geometrią i szczególną wagę przykładał do racjonalnych przesłanek w kompozycji dzieła. Jego rzeźby i malarstwo od końca lat 20. XX wieku często obrazowały skomplikowane równania matematyczne. Nie pozostawały jednak dalekie od życia. Podobną formę, opartą o czworoboczne bloki i płyciny, przybierały projekty mebli, sprzętów, wystroju wnętrz, modele lotnisk i mostów. Jak wielu twórców Awangardy swojego czasu wierzył, że kreowanie nowego otoczenia plastycznego oddziałuje na rzeczywistość i wprowadza nowy ład.



Paulina Kurc-Maj (Cytat za: „Abecadło", red. Jarosław Lubiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2010, s.nlb. [403])

Wystawy

For a new world: Georges Vantongerloo (1886 - 1965)..., Duisburg and Haga, 2009-10-11 - 2010-05-16
Vantongerloo, Palais Fenelon, 2007-10-27 - 2008-03-02
Exhibition of Oil Paintings Water Colors Black and White Sculpture Arranged by Société Anonyme, 1926-11-19 - 1926-12-20
Kobro y Strzemiński. Prototipos vanguardistas, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid, 2017-04-25 - 2017-09-18

Bibliografia

Corcoran Gallery of Modern Art, Georges Vantongerloo, rozdz.: cat. nr 21, Washington : Corcoran Gallery of Modern Art, 1980, s. 50.

Georges Vantongerloo

Współpracował z grupą De Stijl jedynie trzy lata (1917–21), pozostawał jednak najważniejszym twórcą rzeźby abstrakcyjnej powstającej w kręgu neoplastycyzmu. Współpracował z międzynarodowym ugrupowaniem Cercle et Carré. Po jego rozpadzie założył wraz z Augustem Herbinem grupę Abstraction-Création (1931) i czasopismo „Abstraction-Création. Art Non-Figuratif” (1932–36). Od lat 30. jego prace, nadal abstrakcyjne, nabrały swobodniejszego charakteru. W latach 50. XX wieku zaczął tworzyć druciane kompozycje przestrzenne inspirowane zagadnieniami z zakresu fizyki oraz rzeźby z pleksiglasu, w których dużą rolę odgrywało światło. Istotną...

Zobacz także
Powiązane obiekty