Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Kompozycja wisząca 2 (Konstrukcja wisząca 2)

Katarzyna Kobro, Bolesław Utkin, Janusz Zagrodzki

Kompozycja wisząca 2 (Konstrukcja wisząca 2)

Udostępnij:
Datowanie: 1921/1922 - 1971
Technika: rzeźba
Materiały:metal
Rozmiar:wys. 26,2 cm, szer. 39,6 cm, głęb. 28,6 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 1971
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/142
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Kompozycja jest wykonana z prefabrykowanych elementów przemysłowych. Do wygiętej wstęgi artystka dodała abstrakcyjne figury koła i krzyża, połączone ostrzem piły do cięcia metalu. Napięcia między nimi tworzą wrażenie ruchu. Rzeźba jest jedną z dwóch konstrukcji wiszących Kobro.

Wystawy

The Other Side of The Moon..., LOUISIANA Museum of Modern Art, 2012-02-10 - 2012-05-28
Love Letters (1870 - 1930), 2014-11-07 - 2015-02-22
Kobro y Strzemiński. Prototipos vanguardistas, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid, 2017-04-25 - 2017-09-18
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia, ms2, Muzeum Sztuki w Łodzi, od 01.10.2021

Katarzyna Kobro
Katarzyna Kobro

Rzeźbiarka i teoretyczka sztuki, była jedną z najwybitniejszych artystek związanych z awangardą międzywojenną w Polsce. Urodziła się w Moskwie w rodzinie o niemieckich korzeniach. Od 1917 roku studiowała w Szkole Malarstwa, Rzeźby i Architektury w Moskwie (później II Państwowe Wolne Pracownie Artystyczne) i szybko związała się ze środowiskiem lewicy konstruktywistycznej. W tym czasie poznała też swojego przyszłego męża, Władysława Strzemińskiego. W 1920 roku artystka przeniosła się do Smoleńska, gdzie współpracowała ze Strzemińskim, m.in. projektując plakaty dla Rosyjskiej Agencji Telegraficznej, ROSTA i uczestnicząc w obradach...

Bolesław Utkin
Bolesław Utkin

Związany z Łodzią Bolesław Utkin był uczniem Władysława Strzemińskiego, najpierw w Publicznej Szkole Dokształcającej Zawodowej nr 10, a potem w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi (dyplom zdobył w 1950 roku). Współpracował przy restauracji Sali Neoplastycznej autorstwa Strzemińskiego w Muzeum Sztuki w Łodzi w latach 60., a także przy rekonstrukcji rzeźb Katarzyny Kobro w latach 70. XX wieku. W twórczości własnej odwoływał się do tradycji konstruktywistycznej. Od połowy lat 50. zajmował się projektowaniem wnętrz.      

Janusz Zagrodzki

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty