Kazimierz Podsadecki

Miasto - młyn życia

Udostępnij:
Datowanie: 1929
Technika: fotokolaż
Materiały:papier
Rozmiar:wys. 43,5 cm, szer. 29 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia:
Numer inwentarzowy:MS/SN/RYS/452
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Ludzie wplątani w niespokojną strukturę miast poprzerastaną drapaczami chmur, poddają się biernie narzuconej im fascynacji nowoczesnością. Zarażeni gigantomanią, główną chorobą współczesności, giną w wnętrznościach własnych wytworów” – pisał o pracy Miasto – młyn życia Janusz Zagrodzki, przy okazji wystawy w Muzeum Sztuki w 1981 r.

Kompozycja Miasto – młyn życia jest przykładem ambiwalentnego stosunku do nowoczesności. Z jednej strony urzekająca potęga techniki, triumf inżynierii kształtują nową, wydawałoby się doskonałą, rzeczywistość. Jednakże w tej nowoczesności ginie jednostka, symbolizowana poprzez przerażoną twarz kobiety, czy scenę przestępstwa. Podsadecki wydaje się ostrzegać, że świat marzeń stechnicyzowanej cywilizacji nie jest idealny. Pośród monumentalnych, nowych wytworów techniki i inżynierii czyhają nowe niebezpieczeństwa.

Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 828).

Kazimierz Podsadecki

Kazimierz Podsadecki należy do przedstawicieli młodszego pokolenia nurtu radykalnej konstruktywistycznej awangardy okresu międzywojennego w Polsce. Studiował na Wydziale Sztuk Zdobniczych Szkoły Przemysłowej w Krakowie. Po początkowej inspiracji futuryzmem zaczął tworzyć prace abstrakcyjne. Wystawiał wraz grupą Praesens. W swojej twórczości często wybiegał poza standardowe zainteresowania plastyki, obecnie zaś znany jest przede wszystkim jako twórca wypowiadający się poprzez fotografię i tworzący projekty graficzne. W latach 20. XX wieku związał się z czasopismem „Zwrotnica”, dla którego projektował m.in. okładki. Od 1928 roku współpracował...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także