Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Kompozycja unistyczna 8

Władysław Strzemiński

Kompozycja unistyczna 8

Udostępnij:
Datowanie: 1931
Technika: malarstwo olejne
Materiały:płótno, farby olejne
Rozmiar:wys. 60 cm, szer. 36 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 27.11.1945
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/72
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Celem unizmu Władysława Strzemińskiego było uzyskanie dzieła tak naturalnego i wewnętrznie spójnego jak żywy organizm. Tę organiczną jedność można zdaniem artysty uzyskać wyłącznie podporządkowując kompozycję niezmiennym cechom medium – płaskości, statyczności, czworobocznemu kształtowi. Budowa obrazu powinna opierać się na harmonii form oraz ich dopasowaniu do kształtu i proporcji płótna, podkreślać jego jednorodny, dwuwymiarowy charakter. Strzemiński odrzucał figurację – jego zdaniem funkcja przedstawiająca była medium obrazowemu narzucona i sprzeczna z jego jednolitym charakterem. Był przeciwny perspektywie, gdyż sugerując głębię przełamywała płaszczyznowość. Strzemiński wyeliminował też dynamizm form, napięcia kształtów i samą linię, jako wprowadzające do statycznego obrazu obce mu z natury wrażenie ruchu. Stworzeniu organicznej jedności płótna służyła także jednorodność gamy barwnej, brak kontrastów oraz scalająca powierzchnię płótna faktura.

Anna Nawrot (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 304)

Wystawy

Obok. Polska - Niemcy, tysiąc lat w historii i w sztuce, Martin-Gropius-Bau w Berlinie, 2011-09-21 - 2012-01-09

Władysław Strzemiński
Władysław Strzemiński

Władysław Strzemiński, artysta i teoretyk, był czołowym przedstawicielem awangardy międzywojennej w Polsce. Urodził się w zaborze rosyjskim, w Mińsku, w rodzinie polskiej. Studiował w elitarnej Wojskowej Szkole Inżynieryjnej im. cara Mikołaja w Petersburgu. Podczas pierwszej wojny światowej doznał poważnych obrażeń, w wyniku których stracił jedną rękę, nogę i widzenie w jednym oku. Od 1917 roku bliżej zainteresował się sztuką i wtedy – lub rok później – poznał też swoją przyszłą żonę, Katarzynę Kobro. Od 1918 roku aktywnie działał w środowisku konstruktywistów rosyjskich. Już wtedy uczestniczył w posiedzeniach Pododdziału...

Zasoby - elementy zespołu
Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty