Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Akt (6)

Katarzyna Kobro

Akt (6)

Udostępnij:
Datowanie: 1948
Technika: odlew
Materiały:gips
Rozmiar:wys. 24,8 cm, szer. 19 cm, głęb. 22,4 cm
Data nabycia:
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/40
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Opis kuratorski

Odlew gipsowy otwierający zestaw czterech, równie niewielkich jak przedwojenne, Aktów kobiecych, datowanych zgodnie z relacją córki, Niki Strzemińskiej, na rok 1948. Przekazany przez artystkę, krótko przed śmiercią, opiekującej się nią lekarce p. Halinie Skowrońskiej. Powrócił do córki, a następnie drogą zakupu wzbogacił kolekcję Muzeum Sztuki. Tym razem modelką była Zofia Wierzbowska, zaprzyjaźniona sąsiadka, spowinowacona z malarzem Stefanem Wegnerem. Postać ujęta w pozycji siedzącej, lekko skulona i przechylona na prawy bok, podparta dłonią lewej, wyprostowanej wzdłuż tułowia, ręki, z lewą nogą podwiniętą a prawą wysoko podkurczoną, podtrzymującą złożone na udzie ramię oplatające równocześnie opuszczoną głowę. Bryła zwarta, pełna ostro modelowanych zgeometryzowanych wypukłości i zagłębień, zdeformowana na granicy abstrakcji. „Akt" zasadniczo zbliżony do wcześniejszych, choć rzeźbiony ostrzej, drapieżniej, z tendencją do silniejszych kontrastów. Eksponowany po raz pierwszy na pośmiertnej wystawie Kobro i Strzemińskiego, Łódź – Warszawa 1956/1957. Utrwalony w brązie wykonany w 1 egzemplarzu.



(Zenobia Karnicka, cytat z katalogu: Katarzyna Kobro 1989-1951. W setną rocznicę urodzin, kat. wystawy, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 1998, s. 136 )



 



 

Wystawy

Kobro y Strzemiński. Prototipos vanguardistas, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid, 2017-04-25 - 2017-09-18

Katarzyna Kobro
Katarzyna Kobro

Rzeźbiarka i teoretyczka sztuki, była jedną z najwybitniejszych artystek związanych z awangardą międzywojenną w Polsce. Urodziła się w Moskwie w rodzinie o niemieckich korzeniach. Od 1917 roku studiowała w Szkole Malarstwa, Rzeźby i Architektury w Moskwie (później II Państwowe Wolne Pracownie Artystyczne) i szybko związała się ze środowiskiem lewicy konstruktywistycznej. W tym czasie poznała też swojego przyszłego męża, Władysława Strzemińskiego. W 1920 roku artystka przeniosła się do Smoleńska, gdzie współpracowała ze Strzemińskim, m.in. projektując plakaty dla Rosyjskiej Agencji Telegraficznej, ROSTA i uczestnicząc w obradach...

Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty