Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Henryk Stażewski

Obraz abstrakcyjny II

Udostępnij:
Datowanie: ca. 1928-1929
Technika: malarstwo olejne
Materiały:olej, płótno
Rozmiar:wys. 60 cm, szer. 73 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 01.01.1932
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/45
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Tonacja obrazu jest pastelowa, szarobiała, z mocnym akcentem położonym na prostokąt widniejący w prawym dolnym rogu. Karminowy element, mimo że tak całkowicie różny, nie burzy harmonii panującej na płótnie. Jest inny, to prawda. Możemy go przyrównać do wielokropka, który sugeruje ciąg dalszy opowiadanej przez Stażewskiego historii. „Obraz abstrakcyjny II" ma w sobie ujmującą łagodność i w barwach, i w kształtach zmieniających się prawie niezauważenie. Nie sposób nie zgodzić się z poetą, przyjacielem artysty z grupy „a.r.” Julianem Przybosiem – „[Stażewski] Wprowadził w świat klastycznej awangardy rzadką kategorię: wdzięk.”

Maciej Cholewiński (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 300)

Wystawy

Wystawa monograficzna Henryka Stażewskiego, Muzeum Narodowe w Krakowie, 2008-04-17 - 2008-09-21
Obok. Polska - Niemcy, tysiąc lat w historii i w sztuce, Martin-Gropius-Bau w Berlinie, 2011-09-21 - 2012-01-09
abstraction création 1931-1936 (Münster), Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturdeschichte Landschaftsverband Westfalen –Lippe, Münster, 1978-04-02 - 1978-06-04
abstraction création 1931-1936 (Paris), Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, 1978-07-16 - 1978-09-17
Kobro y Strzemiński. Prototipos vanguardistas, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid, 2017-04-25 - 2017-09-18

Bibliografia

abstraction-création, zeszyt 2 .

Henryk Stażewski
Henryk Stażewski

  Był czołowym artystą polskiej Awangardy skupiał wokół siebie kolejne pokolenia artystów. Był współzałożycielem grup Blok, Praesens i „a.r.” oraz członkiem międzynarodowych stowarzyszeń Cercle et Carré oraz Abstaction-Création. Wraz z Janem Brzękowskim pełnił rolę paryskiego „ambasadora” ugrupowania „a.r.” i działał na rzecz powołania Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej. Początkowo tworzył prace pod wpływem kubizmu i puryzmu, od lat 20. – abstrakcyjno-geometryczne. po II wojnie światowej tworzył m.in.: reliefy (białe, czarno-białe i metalowe), barwne kompozycje geometryczne, obrazy „unistyczne” – białe...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty
Elementy powiązane - wystawy