Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Anton Stankowski

Pierwszy Maj w Zurychu, 1930 r.

Udostępnij:
Datowanie: 1930
Technika: fotografia czarno-biała
Materiały:papier fotograficzny
Rozmiar:wys. 16,3 cm, szer. 23,5 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 18.07.1983
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/1140
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Zdjęcie zrobione jest jakby z ukrycia, w pośpiechu, nerwowo. Ten sposób fotografowania Anton Stankowski, absolwent typografii i fotografiki Folkwangschule w Essen, wszechstronny grafik, który w pracach swoich łączył „sztukę czystą” z użytkową, wykorzystywał również w fotografiach. Dzięki temu zyskują one na autentyczności i ekspresji, a widz może odnieść wrażenie, że jest w samym środku fotografowanych zdarzeń.

Ów pierwszomajowy pochód, który w czasach starcia dwóch totalitarnych ideologii był odważną manifestacją postawy politycznej, diametralnie różnił się od pełnych przepychu pochodów organizowanych w państwach, w których lewicowe ideały przeniknęły do rzeczywistości. Pochód z zurychskiej ulicy wydaje się być milczący i poważny, pełen prawdziwej wiary w ideały pracy i równości.

Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 842).

Anton Stankowski

Niemiecki grafik, malarz i fotograf. Po latach praktyki i czeladnictwa w zakresie rzemiosła dekoracyjnego i malarstwa kościelnego w 1927 roku rozpoczął naukę w Folkwangschule w Essen. Pod kierunkiem profesora Maxa Burchartza do 1929 roku studiował grafikę i typografię, a także fotografię w duchu Neues Sehen (Nowego Widzenia). W tym czasie powstały też jego pierwsze identyfikacje wizualne i wczesne funkcjonalne projekty graficzne tworzone we współpracy z Burchartzem i agencją Canis. W 1929 roku przeniósł się do Zurychu gdzie podjął pracę w atelier reklamowym Maxa Dalanga. Tam rozwijał swoją twórczość, której nadał nazwę „grafika konstruktywna”....

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także