NUŻ W UHU. Podcast Muzeum Sztuki. #2 WIEDZA, WSPÓLNOTA, WSPÓŁPRACA

Udostępnij:
tytuł: NUŻ W UHU. Podcast Muzeum Sztuki. #2 WIEDZA, WSPÓLNOTA, WSPÓŁPRACA [pl]
autor: Agnieszka Obszańska
rodzaj wydarzenia: podcast
miejsce wydarzenia: kanały Spotify i Soundcloud Muzeum Sztuki w Łodzi
termin wydarzenia: 20.08.2021
czas emisji: 25'38''
produkcja: Muzeum Sztuki, Łódź
adnotacja:

Opis

W Muzeum Sztuki staramy się na różne sposoby nawiązywać do tradycji spuścizny awangardowej i czerpać z najlepszych wzorców budowanych w niej komunikatów. Dotyczy to również działań promocyjnych. Mamy nadzieję, że nie inaczej będzie w przypadku inaugurowanego właśnie projektu podcastowego, do którego poprowadzenia zaprosiliśmy jedną z najważniejszych polskich dziennikarek radiowych, Agnieszkę Obszańską. Już sam tytuł może Wam przypominać „Jednodńuwkę futurystuw" – „Nuż w bżuhu".

„Nuż w bżuhu" to wydawnictwo, które zostało opublikowane w formie plakatu, pierwszy raz rozpowszechnione na ulicach Krakowa 13 listopada 1921 roku, dwa tygodnie później widywane także w Warszawie. Za niekonwencjonalnym afiszem stała niepokorna i ekstrawagancka grupa futurystów polskich, zredagowali go Anatol Stern i Bruno Jasieński. Co wyróżniało „Jednodńuwkę"? Wiele rzeczy, ale jedną z ważniejszych był jej zapis – fonetyczny, który nic nie robił sobie z zasad ortografii. Wydawnictwo rozwścieczyło niejednego, współcześni krytycy pisali o nim, że stanowi jawny atak na pisownię i tradycję języka polskiego.

„Nuż w bżuhu" zawierał współczesną poezję eksperymentalną, artykuły i recenzje w nowatorskiej konwencji, czyli poszerzał horyzonty. Podobny cel stawiamy przed „NOŻEM W UHU", projektem podcastowym, zatem również opartym na zasadach żywego słowa mówionego. A także już w samym tytule obiecującym nietypowe doświadczenia audialne.  

Czas jego inauguracji nie jest przypadkowy, w 2021 w Muzeum Sztuki obchodzimy 90-lecie otwarcia stałej ekspozycji Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej grupy a.r.. Było to wydarzenie niemal rewolucyjne i zwrócone ku przyszłości. Myśląc dziś o Muzeum również patrzymy przede wszystkim w przyszłość, podobnie jak awangardyści i futuryści. Co znajdziecie na falach NOŻA W UHU? Po pierwsze rozmowy – dłuższe, krótsze, każde – z nietypowych perspektyw ukazujące nasze aktualne wydarzenia i wystawy. Będziemy Was też informować o tym, nad czym dopiero pracujemy i co nas w tym momencie zajmuje. Posłuchacie rozmów z artystami i artystkami, kuratorami i kuratorkami oraz innymi zaproszonymi gośćmi. Nieodzowną część poszczególnych odsłon serii stanowić będą m.in. fragmenty prac audialnych i ścieżek dźwiękowych filmów wideo z kolekcji ms, a także nagrania towarzyszące wystawom. Całość wyreżyseruje, poprowadzi oraz wzbogaci autorskimi nagraniami terenowymi – eksperymentując z formatami – Agnieszka Obszańska, wyjątkowy głos radiowy, jednoznacznie kojarzący się z kulturą, którego chyba nikomu nie trzeba przedstawiać.

NUŻ W UHU za sprawą mnogości dźwięków, brzdęków i trzasków, dosłownie przewierci Wasze uszy, a przy okazji dobrze Was poinformuje.


Agnieszka Obszańska – teatrolożka z wykształcenia, dziennikarka z wyboru. Od kiedy pamięta połączona z radiem, najpierw jako słuchaczka, potem już po drugiej stronie. W Trójce - Programie III przez lata zajmowała się szeroko pojętą kulturą m.in.: w programach „Teren Kultura" i „Radiowy Dom Kultury". Odwiedziła z mikrofonem prawie wszystkie kontynenty i relacjonowała najważniejsze, nie tylko te największe, festiwale i wydarzenia kulturalne w Polsce i poza nią. Opętana naturą dźwięku i świadoma mocy jaką niesie za sobą opowiadanie historii słowem i dźwiękosferą tworzy instalacje, podcasty, słuchowiska i inne formy dźwiękowe, bazujące m.in.: na rejestrowanych samodzielnie dźwiękach terenowych. Performatywne zwierzę kulturalne. Działa niezależnie na wielu frontach, a w Radiu 357 prowadzi program „Obszary".


#2: W drugim odcinku podcastu NUŻ W UHU słyszymy same kobiece głosy, przybliżające trzy wystawy prezentowane obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi. Artystka Agnieszka Kurant, mówiąc o swojej wystawie „Erroryzm…”, wiele miejsca poświęca pojęciu błędu w sztuce, a także snuje rozważania na temat możliwych zmian w pracy przyszłości. Kuratorka Agnieszka Pindera opowiada o wystawie „Jasmina Cibic. Pałac”, patrząc na nią przez pryzmat wspólnoty i prób przywrócenia solidarności w trudnych czasach kryzysu. Na wspólnotowym charakterze kultury i pracy kolektywnej skupia się także Joanna Sokołowska, współkuratorka wystawy „Praca, praca, praca (praca). Céline Condorelli i Wendelien van Oldenborgh”. 

Scenariusz, reżyseria, nagrania terenowe i udźwiękowienie: Agnieszka Obszańska
W odcinku wykorzystano fragmenty następujących utworów:
• Milan Grygar, nagrania rysunków akustycznych ['Acoustic Drawings'], 1974 r.: realizacja dźwiękowa rysunków akustycznych „3+2 KR” towarzysząca wystawie „Milan Grygar. Partytury i rysunki akustyczne. Realizacje dźwiękowe”, prezentowanej w 1974 r. w Muzeum Sztuki w Łodzi. Nagrania stanowią dokumentację dźwiękową wydarzenia
• Krzysztof Knittel, „Glückspavillon dla Kasi”, 1978 r., fragment zapisu dźwiękowego, kolekcja Muzeum Sztuki w Łodzi
• „Rozkosz wydatków: Akt II – Pałac Solidarności”, utwór opracowany na podstawie fragmentu „Allgemeiner Völkerversöhnungs Marsch", op. 11 Franza Brabesa – kompozycji podarowanej Lidze Narodów w Genewie
Tekst i koncepcja: Jasmina Cibic
Kompozycja: Barbara Kinga Majewska
Wykonanie: Małgorzata Duda, Paulina Jabłonka i Marlena Rygiel
Nagranie: studio Akademiii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Wojciech Grabowski
Nagranie towarzyszy wystawie „Jasmina Cibic. Pałac” 
Partnerem programu performatywnego, będącego częścią projektu, jest Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
Koordynacja i produkcja ze strony ms: Katarzyna Szklarek-Zarębska
Konsultacja materiałów dźwiękowych z kolekcji ms: Daniel Muzyczuk
Identyfikacja wizualna: Fontarte
Zasoby - elementy zespołu
Elementy powiązane - obiekty
Elementy powiązane - dzieła