Katarzyna Kobro
Kompozycja abstrakcyjna
Datowanie: | 1924-1926 |
Technika: | malarstwo olejne |
Materiały: | szkło, farby olejne |
Rozmiar: | z ramą: wys. 52 cm, szer. 59,5 cm; bez ramy: wys. 24 cm, szer. 32 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 01.04.1932 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/44 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Jedyny, wykonany w tej rzadkiej technice, zachowany obraz abstrakcyjny. Eksponowany najpewniej, wraz z trzema innymi, w tym jednym znanym z reprodukcji, na I Wystawie Grupy Praesens, Warszawa 1926 i być może na Salon d’Automne, Paris 1928. W latach 30. XX wieku pokazywany w Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej w Muzeum w Łodzi. W czworoboku szklanej płyty kompozycja asymetryczna, zgeometryzowana, dwubarwna (biało–niebieska), niwelująca tradycyjną opozycję figura–tło. Nieregularna czworoboczna niebieska „figura”, konturowo wycięta a malowana płaszczyznowo, pojawia się na „tle” bieli przenikającej do jej wnętrza przez otwarty (górny, prawy) narożnik jako samoistna, wpisana w nią jak w „tło” inna „figura”. Obserwowaną przemienność rytmizują kształty, budowane przy pomocy pionów, poziomów (kątów prostych) oraz łuków i tylko w jednym miejscu linii skośnej (kątu rozwartego), a dematerializuje przezroczystość tworzywa. Obraz niniejszy, analizowany z punktu widzenia teorii „Kompozycji przestrzeni". Obliczenia rytmu czasoprzestrzennego (Łódź 1931), wydaje się być eksperymentem zmierzającym do przekształcenia powierzchni w „płaszczyznę rzutową”, pokazującą skomplikowaną relację potencjalnej Kompozycji przestrzennej z przestrzenią. Dotychczasowi monografiści twórczości Kobro poświęcili niewiele uwagi obrazom na szkle.
Zenobia Karnicka (Cytat z katalogu: „Katarzyna Kobro 1989-1951. W setną rocznicę urodzin", kat. wystawy, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 1998, s. 138)
Kobro y Strzemiński. Prototipos vanguardistas, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid, 2017-04-25 - 2017-09-18
Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności, 2016-11-18 - 2017-03-05
Zagrodzki Janusz, Katarzyna Kobro i kompozycja przestrzeni, Warszawa : PWN, 1984 r., s. 56.