Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Akt kobiecy stojący

Katarzyna Kobro, Gilbert Clementi

Akt kobiecy stojący

Udostępnij:
Datowanie: 1948 r.
Technika: odlew
Materiały:brąz
Rozmiar:wys. 47 cm, szer. 13 cm, głęb. 12,5 cm
Data nabycia:
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/424
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Opis kuratorski



[Oryginalny gipsowy Akt] Datowany na podstawie relacji córki, Niki Strzemińskiej. Od początku 1951 roku do końca lat 70. XX wieku był w posiadaniu przyjaciółki artystki,  Franciszki  Jackiewicz  (Aleksandra  Ozerkowska). Następnie wielokrotnie zmieniał  właścicieli. Nadal stanowi własność prywatną. Figura nagiej modelki (Zofia Wierzbowska?) ujęta w pozycji stojącej, w lekkim kontrapoście, z lewą ręką założoną za głowę a prawą do tyłu w pasie. Forma pełna, mięsista i zwarta, modelowana wklęsło–wypukle, zdeformowana aż po granice abstrakcji, choć w pełni odtwarzająca konstrukcję anatomiczną. Eksponowany po raz pierwszy na pośmiertnej wystawie Kobro i Strzemińskiego, Łódź  –  Warszawa 1956/1957. W 1989 roku utrwalony w czarno patynowanym brązie w 12 odlewach, z których jeden z serii numerowanej podarowany został  do kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi. Dwa  inne, nie numerowane a sygnowane  „H.C”, zostały zdeponowane przez Nikę Strzemińską w Muzeach Narodowych w Warszawie i Krakowie.



(Zenobia Karnicka, cytat z katalogu: Katarzyna Kobro 1989-1951. W setną rocznicę urodzin, kat. wystawy, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 1998, s. 136 )



 

Katarzyna Kobro
Katarzyna Kobro

Rzeźbiarka i teoretyczka sztuki, była jedną z najwybitniejszych artystek związanych z awangardą międzywojenną w Polsce. Urodziła się w Moskwie w rodzinie o niemieckich korzeniach. Od 1917 roku studiowała w Szkole Malarstwa, Rzeźby i Architektury w Moskwie (później II Państwowe Wolne Pracownie Artystyczne) i szybko związała się ze środowiskiem lewicy konstruktywistycznej. W tym czasie poznała też swojego przyszłego męża, Władysława Strzemińskiego. W 1920 roku artystka przeniosła się do Smoleńska, gdzie współpracowała ze Strzemińskim, m.in. projektując plakaty dla Rosyjskiej Agencji Telegraficznej, ROSTA i uczestnicząc w obradach...

Gilbert Clementi
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty