Hans Rudolf Schiess
Kompozycja
Datowanie: | ok. 1930 / ca. 1930 |
Technika: | malarstwo olejne |
Materiały: | płótno, farby olejne |
Rozmiar: | wys. 61 cm, szer. 50 cm; z ramą: wys. 67 cm, szer. 56 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 14.08.1931 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/26 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
„Kompozycja" z około 1930 r. jest pracą na granicy abstrakcji i surrealizmu. W przedstawionych formach chciałoby się dostrzec pewien konkret: oko lub piramidę, przedmioty ustawione w przestrzeni obrazu. Jednakże równie dobrze mogą to być elementy abstrakcyjnej kompozycji, w żaden sposób nieodnoszące się do konkretnych przedmiotów. Autor pozostawia tę kwestię do rozstrzygnięcia widzowi. Schiess, podczas swojej edukacji artystycznej, miał okazję poznać wielu wybitnych malarzy, m.in. Ernsta Ludwika Kirchnera, wpływowego malarza niemieckiego, przedstawiciela ekspresjonizmu, czy Paula Klee i Wasyla Kandyńskiego, z którymi pracował w Bauhausie, nowoczesnej szkole artystycznej prowadzonej przez elitę artystów sztuki nowoczesnej. Jednakże największy wpływ na jego twórczość miał pobyt w latach 30. XX w. w Paryżu, gdzie zaprzyjaźnił się z czołowymi artystami awangardy, jak choćby z Maxem Ernstem, z którym dzielił pracownię. W twórczości Schiessa odbijają się echem te liczne inspiracje.
Karol Jóźwiak (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 290).
Obok. Polska - Niemcy, tysiąc lat w historii i w sztuce, Martin-Gropius-Bau w Berlinie, 2011-09-21 - 2012-01-09