Wiesław Wojczulanis
Żelazko
Datowanie: | 1962 |
Technika: | fotografia czarno-biała |
Materiały: | papier fotograficzny |
Rozmiar: | dług. 0 cm, szer. 40.1 x 49.8 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 1988 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/2011 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Wojczulanis należał do założycieli, powstałej w Toruniu w 1961 r., eksperymentalnej grupy Zero-61. W początkowym okresie był nawet najbardziej aktywnym z jej członków, mimo że fotografia to zaledwie epizod w jego twórczości. Artystów, skupionych w grupie Zero-61, łączyło wspólne poszukiwanie nowych rozwiązań formalnych i technicznych fotografii, a także odrzucenie stylistyki reportażu na rzecz symboliki i metafory. Nim Wojczulanis powrócił do malarstwa i grafiki, stworzył szereg realizacji inspirowanych pracami międzywojennej awangardy, m.in. Man Raya i Edwarda Westona. W takich fotografiach jak: Gotyk (1962) – zbliżenie na liść kapusty, przywodzące na myśl architektoniczny rysunek sklepienia; Szprychy grzyba (1962) – gdzie spojrzenie na organiczny przedmiot rozpoznaje w jego abstrakcyjnej strukturze koło rowerowe; czy prezentowane na wystawie Żelazko, artysta uruchamia grę skojarzeń między światem przedmiotów, a tym co żywe.
Krzysztof Kościuczuk (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 728).
Grupa ZERO-61, Muzeum Podlaskie w Białymstoku, 2017-09-15 - 2017-10-15
Grupa ZERO-61!, 2017-09-15 - 2017-10-15