Joseph Albers
Allegro
Datowanie: | 1961 |
Technika: | serigrafia |
Materiały: | papier, farba graficzna |
Rozmiar: | z passe-partout: wys. 43,1 cm, szer. 43,1 cm; bez passe-partout: wys. 22,9 cm, szer. 22,9 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 1973 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/GR/665 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Kształt kwadratu jest dla Josefa Albersa doskonale neutralny i dzięki temu jest idealnym „naczyniem” na barwę, która odgrywa tu pierwszoplanową rolę. Serigrafia Allegro powtarza kompozycję obrazu olejnego Hommage to the Square [Hołd kwadratowi] – to układ czterech kwadratów nałożonych na siebie w ten sposób, że w poziomie zachowana jest symetria, ale formy ciążą ku dołowi. Wszystkie proporcje oraz odległości są w tych pracach ściśle obliczone. Kompozycje z kwadratami stanowią ostateczne osiągnięcie artysty, który przez lata eksperymentował z układami wieloogniskowymi i dwuogniskowymi. W końcu w Hommage to the Square udało mu się osiągnąć jednoogniskowy, zharmonizowany, ale nie koncentryczny układ form. Artysta otwarcie przyznaje się do „szaleństwa na punkcie koloru” – jego kompozycje to studium czystych barw oraz wzajemnych oddziaływań różnych odcieni. Prace noszą czasem poetyckie tytuły – tutaj allegro oznaczające żywe, radosne tempo w muzyce koresponduje z intensywnością oranżu i żółcieni.
Anna Nawrot (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 764).