Hubert Czerepok
Survivors of the White Cube
Datowanie: | 2003 |
Technika: | ready-made, druk |
Materiały: | tworzywo, tektura, plastik, farba graficzna, papier |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 29.08.2017 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/606 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Survivors of the white Cube (Ocaleni z białego kubika) to praca, która jest strategiczną grą planszową. Została zaprojektowana przez Huberta Czerepoka wraz z Sebastianem Mendezem. Ma autoreferencyjny charakter – odnosi się do struktury i wewnętrznych procesów wpływających na kształt pola artystycznego (jak nazwał to Pierre Bourdieu), w którym funkcjonują m.in. artyści, kuratorzy i instytucje. Cynizm artysty, który zaprojektował tę grę, polega na tym, że nie nawiązuje ona w żaden sposób do samej sztuki. Rolę w grze odgrywa strategia gracza przy operowaniu takimi zasobami, jak budżet, czas, zainteresowanie publiczności, znajomość z kuratorem czy możliwie największa sieć kontaktów. Wpływ na wygraną mają również szczęście lub pech. Zabawna gra stanowi gorzki komentarz do mechanizmów kształtujących świat sztuki. Ze względu na fakt, że przywodzi na myśl Monopol, grę można interpretować nie tylko jako wyraz krytyki instytucjonalnej, pozwala ona bowiem spojrzeć także na pole artystyczne w szerszym kontekście – jako część skomercjalizowanego systemu, niemal całkowicie zaanektowaną przez jego mechanizmy, co powoduje urynkowienie czasu, stosunków międzyludzkich i niemal wszystkich innych składowych. Gra będąca smutną diagnozą świata sztuki prowokuje pytanie o istnienie środowisk zdolnych stawić opór mechanizmom sterowanym kapitałem.
Maria Franecka
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia, ms2, Muzeum Sztuki w Łodzi, od 01.10.2021