Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Bez tytułu

Udostępnij:
Datowanie: 1952
Technika:
Materiały:tektura, tusz, papier
Rozmiar:wys. 21,1 cm, szer. 29,6 cm; z passe-partout: wys. 28 cm, szer. 34,8 cm
Data nabycia: 02.09.2019
Numer inwentarzowy:MS/SN/RYS/2240/4
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Leopold Buczkowski postrzegał swoją twórczość plastyczną jako komplementarną wobec twórczości pisarskiej. Obie wzięły się z impulsu dokumentowania rzeczywistości społecznej Podola, w której żył – wielokulturowej krainy jego dzieciństwa i młodości, która w okolicznościach wojennych niemal na jego oczach uległa destrukcji.

Obrazy jego mają charakter fragmentaryczny, jakby wyjęte zostały z toku określonych narracji. Niekiedy są one, w dosłownym znaczeniu, ilustracjami do utworów własnych lub cudzych. Prace o charakterze groteskowym ukazują, jak w krzywym zwierciadle, paradoksy nowożytnej historii. Zbiór obrazów abstrakcyjnych Buczkowskiego można uznać za odpowiednik jego eksperymentów prozatorskich. Pejzaże i portrety hołdują tradycji koloryzmu, rzeźby zaś zbliżają go do sztuki ludowej. Artysta podejmuje w swojej twórczości grę z zastanymi konwencjami artystycznymi; jego dzieło literackie i plastyczne stanowi, jak napisała Agnieszka Karpowicz, rodzaj muzeum mieszczącego „kolejne obrazy, sceny teatralne, literackie, historyczne, które »wiszą na ścianach« literackiego świata przedstawionego”. 


Prace z grupy Varia, wiążące ze sobą różnorodne wątki twórczości Buczkowskiego, nie dają się jednoznacznie zakwalifikować. Niektóre z nich kojarzą się z ilustracjami tekstów literackich, inne z twórczością portretową, niektóre przypominają martwe natury, inne jeszcze wiążą ze sobą element humoru i groteski. Prace te odzwierciedlają rozpiętość zainteresowań i możliwości twórczych artysty.


Paweł Polit

Powiązane dzieła
Dzieła w tej samej kolekcji