Leopold Buczkowski
Mazeł toff w Ostrogu
Datowanie: | 1966 |
Technika: | malarstwo olejne, rysunek tuszem |
Materiały: | płótno, farba olejna, tusz |
Rozmiar: | z ramą: wys. 61,5 cm, szer. 76 cm; bez ramy: wys. 59,8 cm, szer. 74,3 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 02.09.2019 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/2077/2 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Leopold Buczkowski postrzegał swoją twórczość plastyczną jako komplementarną wobec twórczości pisarskiej. Obie wzięły się z impulsu dokumentowania rzeczywistości społecznej Podola, w której żył – wielokulturowej krainy jego dzieciństwa i młodości, która w okolicznościach wojennych niemal na jego oczach uległa destrukcji.
Obrazy jego mają charakter fragmentaryczny, jakby wyjęte zostały z toku określonych narracji. Niekiedy są one, w dosłownym znaczeniu, ilustracjami do utworów własnych lub cudzych. Prace o charakterze groteskowym ukazują, jak w krzywym zwierciadle, paradoksy nowożytnej historii. Zbiór obrazów abstrakcyjnych Buczkowskiego można uznać za odpowiednik jego eksperymentów prozatorskich. Pejzaże i portrety hołdują tradycji koloryzmu, rzeźby zaś zbliżają go do sztuki ludowej. Artysta podejmuje w swojej twórczości grę z zastanymi konwencjami artystycznymi; jego dzieło literackie i plastyczne stanowi, jak napisała Agnieszka Karpowicz, rodzaj muzeum mieszczącego „kolejne obrazy, sceny teatralne, literackie, historyczne, które »wiszą na ścianach« literackiego świata przedstawionego”.
Dwa obrazy Buczkowskiego o tematyce żydowskiej dotyczą rytuałów zaślubin i obrzezania. Jeden z nich ukazuje parę młodą odmawiająca pod baldachimem błogosławieństwa małżeńskie w obecności siedmiu mężczyzn. W drugim mężczyzna trzymający w dłoni rytualny nożyk stoi obok siedzącego chłopca w koronie. Obie prace przywołują nieistniejący już świat kultury żydowskiej na Wołyniu.
Paweł Polit