Leopold Buczkowski
Demeter i Eurydyka
Datowanie: | 1964 |
Technika: | rysunek tuszem, malarstwo olejne |
Materiały: | płótno, farba olejna, tusz |
Rozmiar: | z ramą: wys. 60,5 cm, szer. 73,5 cm; bez ramy: wys. 59,6 cm, szer. 72,9 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 02.09.2019 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/2237/53 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Leopold Buczkowski postrzegał swoją twórczość plastyczną jako komplementarną wobec twórczości pisarskiej. Obie wzięły się z impulsu dokumentowania rzeczywistości społecznej Podola, w której żył – wielokulturowej krainy jego dzieciństwa i młodości, która w okolicznościach wojennych niemal na jego oczach uległa destrukcji.
Obrazy jego mają charakter fragmentaryczny, jakby wyjęte zostały z toku określonych narracji. Niekiedy są one, w dosłownym znaczeniu, ilustracjami do utworów własnych lub cudzych. Prace o charakterze groteskowym ukazują, jak w krzywym zwierciadle, paradoksy nowożytnej historii. Zbiór obrazów abstrakcyjnych Buczkowskiego można uznać za odpowiednik jego eksperymentów prozatorskich. Pejzaże i portrety hołdują tradycji koloryzmu, rzeźby zaś zbliżają go do sztuki ludowej. Artysta podejmuje w swojej twórczości grę z zastanymi konwencjami artystycznymi; jego dzieło literackie i plastyczne stanowi, jak napisała Agnieszka Karpowicz, rodzaj muzeum mieszczącego „kolejne obrazy, sceny teatralne, literackie, historyczne, które »wiszą na ścianach« literackiego świata przedstawionego”.
Prace Buczkowskiego utrzymane w stylistyce groteskowej ukazują sceny zbiorowe, rzadziej indywidualne postacie. Przedstawienia te kojarzą się z ilustracjami, wiele z nich wiąże ze sobą ironiczne odniesienia do historii nowożytnej i nowoczesnej. Sposób ujęcia postaci graniczy z karykaturą. Widoczne na niektórych pracach z tej grupy napisy wzbogacają je o dodatkowe konotacje.
Paweł Polit