Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Bez tytułu

Udostępnij:
Datowanie: po 1950 r.
Technika:
Materiały:tusz, gwasz, karton
Rozmiar:wys. 35,1 cm, szer. 50,1 cm
Data nabycia: 02.09.2019
Numer inwentarzowy:MS/SN/RYS/2238/16
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Leopold Buczkowski postrzegał swoją twórczość plastyczną jako komplementarną wobec twórczości pisarskiej. Obie wzięły się z impulsu dokumentowania rzeczywistości społecznej Podola, w której żył – wielokulturowej krainy jego dzieciństwa i młodości, która w okolicznościach wojennych niemal na jego oczach uległa destrukcji.

Obrazy jego mają charakter fragmentaryczny, jakby wyjęte zostały z toku określonych narracji. Niekiedy są one, w dosłownym znaczeniu, ilustracjami do utworów własnych lub cudzych. Prace o charakterze groteskowym ukazują, jak w krzywym zwierciadle, paradoksy nowożytnej historii. Zbiór obrazów abstrakcyjnych Buczkowskiego można uznać za odpowiednik jego eksperymentów prozatorskich. Pejzaże i portrety hołdują tradycji koloryzmu, rzeźby zaś zbliżają go do sztuki ludowej. Artysta podejmuje w swojej twórczości grę z zastanymi konwencjami artystycznymi; jego dzieło literackie i plastyczne stanowi, jak napisała Agnieszka Karpowicz, rodzaj muzeum mieszczącego „kolejne obrazy, sceny teatralne, literackie, historyczne, które »wiszą na ścianach« literackiego świata przedstawionego”.

Rozjaśnione kolory pejzaży Buczkowskiego wiążą je z tradycją koloryzmu. Wykonane najczęściej techniką olejną w plenerze, prace te ukazują miejsca odwiedzane przez artystę – okolice Konstancina i Kazimierza nad Wisłą. Kilka powstało podczas wizyty Buczkowskiego na Węgrzech w 1955 roku. Niektóre ukazują krajobraz Podola.

Paweł Polit

Powiązane dzieła
Dzieła w tej samej kolekcji
Powiązane obiekty