Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Joseph Beuys

Revolutionsklavier / Fortepian rewolucyjny

Udostępnij:
Datowanie: n.d.
Technika: druk
Materiały:farba graficzna papier
Rozmiar:wys. 43,7 cm, szer. 35,2 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 18.08.1981
Numer inwentarzowy:MS/SN/B/285
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Obiekt przedstawiony na fotografii wykorzystany był w akcji „Próbuję was uwolnić”, przeprowadzonej przez Josepha Beuysa i Henninga Christiansena w 1969 r. Beuys grał na fortepianie preparowanym, a Christiansen na zielonych skrzypcach. Ich improwizacjom towarzyszyły nagrania głosów ptaków, hałasu ulicznego i dźwięki elektroniczne. Akcja została przerwana przez grupę studentów, którzy uszkodzili rekwizyty. Uważali oni, że działalność Beuysa zniekształca ideę rewolucji. Pokryta kwiatami klawiatura fortepianu ma związek ze stwierdzeniem artysty: „Jeśli nie możemy tego zrobić bez róży, to wcale nie możemy tego zrobić”. 

Wystawy

Atlas nowoczesności. Ćwiczenia, ms2, Muzeum Sztuki w Łodzi, od 01.10.2021

Joseph Beuys
Joseph Beuys

Joseph Beuys urodził się w Krefeld. Dzieciństwo spędził w Kleve, znajdującym się przy granicy niemiecko-holenderskiej. Na obszarze tym ciągle żywa była tradycja celtycka, która miała silny wpływ na Beuysa i której wątki często napotykamy w jego dziełach.W latach 1947–1952 Beuys studiował rzeźbę w Kunstakademie w Düsseldorfie. Jego spuścizna artystyczna jest dość hermetyczna dla widza, który nie zna jego idei. Dla samego artysty ważny był nie tyle obiekt, który stworzył, ile myśl, która do powstania tego obiektu doprowadziła. Obiekty traktowane były jako nośniki myśli (Vehicle Art). Beuys opatrywał swe dzieła objaśnieniami,...

Zobacz także
Powiązane obiekty