Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Bez tytułu

Stefan Gierowski

Bez tytułu

Udostępnij:
Datowanie: 1986
Technika: rysunek
Rozmiar:wys. 76 cm, szer. 50,5 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 22.10.1986
Numer inwentarzowy:MS/SN/RYS/1371
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Kompozycja składa się z jednego, umieszczonego centralnie na białym tle, elementu o kształcie odwróconej litery „U” w tonacji niebiesko-zielonej. Praca wykonana w technice akwareli jest wyjątkowo oszczędna wręcz ascetyczna. Artysta, ograniczając się do dwóch barw o rożnym nasyceniu, z wyjątkową delikatnością rysuje kształt na białym arkuszu papieru. Jego gest przypomina kaligrafię, jest precyzyjny i wyważony, płynnie prowadzi linie. Powstała forma wprowadza ruch i dynamizuje jednolite tło, wznosząc się i opadając. Trudno oprzeć się wrażeniu, że to jedynie fragment sinusoidy wykraczającej poza krawędzie arkusza.



Pełne skupienie na formie, możliwe dzięki umieszczeniu jej w neutralnej przestrzeni, pozwala dostrzec subtelne przenikanie i wzajemne oddziaływanie barw. Podobnie jak w wielkoformatowych obrazach olejnych, artysta bada tu materię widzialności i niuanse kolorystyczne. Dotyka też zagadnienia współzależności koloru i światła, stanowiącego jeden z wiodących tematów jego twórczości. W omawianej pracy współzależność tę dostrzec można w delikatnej gradacji kolorów, widocznej zwłaszcza w walorowym zróżnicowaniu prawej i lewej strony. Wznoszący się ku górze kształt jest świetlisty, lekki, kiedy opada ciemnieje i ciąży ku dołowi. Artysta akcentuje tę różnicę bazując na przejrzystości, którą uzyskuje nakładając transparentną farbę na białe tło. Możliwość tę, niedostępną w pracach olejnych, daje mu zastosowanie akwareli.



Na twórczość Gierowskiego należy patrzeć kompleksowo, dzielenie jego prac ze względu na technikę jest bezcelowe. Zarówno w obrazach olejnych, jak i akwarelach czy pracach wykonywanych ołówkiem artysta realizuje podobne założenia i podejmuje zbliżone problemy. Tym, co jednak odróżnia prace na papierze od tych na płótnie jest to, że według artysty umożliwiają one bardziej spontaniczną i osobistą wypowiedź.



Praca została podarowana Muzeum przez artystę z okazji jubileuszu 20-lecia pracy dyrektora Ryszarda Stanisławskiego.


Dorota Stolarska-Kultys

Stefan Gierowski

Malarz, rysownik, przedstawiciel współczesnej awangardy malarskiej. W latach 1945-48 studiował równolegle historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i malarstwo w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uczęszczał do pracowni Zbigniewa Pronaszki i Karola Frycza. W 1955 roku uczestniczył w przełomowej wystawie w Arsenale. W  latach 1956-61 współpracował z Galerią Krzywe Koło prowadzoną w Warszawie przez Mariana Bogusza. Od 1962 roku, aż do 1996 prowadził pracownię w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, a w latach 1975-81 zajmował stanowisko dziekana Wydziału Malarstwa. W 1986 roku otrzymał tytuł profesora zwyczajnego. Jest autorem ponad...