Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Udostępnij:
Datowanie: 1986-1987
Technika: instalacja, instalacja dźwiękowa
Rozmiar:wys. 250 cm, szer. 260 cm, głęb. 900 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 08.03.1993
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/468/1-20
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Moby Dick" Krzysztofa Bednarskiego powstał ze znalezionego zimą nad Wisłą odwróconego kadłuba jachtu. Jego skorupę pocięto na części, które podwieszane na stalowych linach do ścian muzeów i galerii, tworzą przestrzenną instalację. Kluczowym efektem pracy jest napięcie z przestrzenią, którą „Moby Dick" usiłuje zawłaszczyć własną rozłożystością.



Maria Morzuch



Cytat za: „Abecadło", red. Jarosław Lubiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2010, s.nlb.[33]

Bibliografia

Marta Smolińska, Eulalia Domanowska, Rzeźba dzisiaj, rozdz.: K. Bednarski, Moby Dick - Opera Aperta, Orońsko : Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, 2016, s. 19-31.,Pożegnanie z Afryką, Krzysztof M. Bednarski, 2010.,Achille Bonito Oliva, Sztuka jest formą ob

Krzysztof M. Bednarski
Krzysztof M. Bednarski

Ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych. Zasłynął pracą przedstawiającą dłoń ułożoną w znak wiktorii, której odcięto palce. W latach 80. XX wieku ten skromny gest zwycięstwa był zakazany, jako używany przez opozycję wyraz sprzeciwu wobec stanu wojennego. Polityczny charakter miała również seria dzieł przedstawiających monumentalny portret Karola Marksa. W biografii artysty istotne były również związki ze światem teatru i filmu, najpierw z Jerzym Grotowskim i teatrem laboratorium (1976–81), a następnie z Krzysztofem Kieślowskim. Mieszka i tworzy w Warszawie i Rzymie. Maria Morzuch (Cytat za: „Abecadło", red. Jarosław...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także