Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Krzysztof Wodiczko

Rysunek taboretu

Udostępnij:
Datowanie: 1974
Technika: malarstwo akrylowe
Materiały:płótno, metal, farby akrylowe
Rozmiar:wys. 100 cm, szer. 368 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 1977
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/1434/1-2
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Pozbawiony perspektywicznej poprawności „Rysunek taboretu" generuje iluzję trzeciego wymiaru. W tej pracy Krzysztof Wodiczko, absolwent wzornictwa przemysłowego warszawskiej ASP, bada granice przedstawialności. Sztuka jest dla niego laboratorium eksperymentów wizualnych, możliwych do wykorzystania w projektowaniu. W „Rysunku taboretu" możemy dostrzec inspirację rysunkiem technicznym – Wodiczko wyraźnie testuje w tych pracach możliwości i ograniczenia reprezentacji trójwymiarowego obiektu na płaszczyźnie. Celowo stosuje błędy perspektywiczne, dzięki nim rysunek w pewnych sytuacjach nabiera iluzji trójwymiarowości. Żeby uzyskać ten efekt, rysunek prezentowany jest w rogu pomieszczenia, oparty o ścianę. Artysta balansuje na granicy dwuwymiarowego obrazu i trójwymiarowego obiektu, chociaż równolegle tworzy też obiekty-urządzenia („Pojazd", „Pojazd 2" czy „Instrument osobisty"), których działanie, wychodzące od funkcjonalizmu, stało się nośnikiem znaczeń.



Anna Nawrot (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 404)



 

Krzysztof Wodiczko
Krzysztof Wodiczko

Krzysztof Wodiczko studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, ukończył Wydział Projektowania Przemysłowego. Mieszka w Nowym Jorku i Warszawie. Wykłada w Harvardzie, wcześniej, od 1994 roku, był dyrektorem Center for Advanced Visual Studies w Massachusetts Institute of Technology. Muzeum Sztuki w Łodzi posiada w kolekcji zespół najwcześniejszych prac artysty, począwszy od „Instrumentu osobistego” z 1969 roku. Artysta-badacz i projektant, współpracował z wieloma marginalizowanymi grupami społecznymi na świecie, realizując takie obiekty, jak: „Laska tułacza” („Alien Staff”) oraz „Rzecznik obcego” („Le Porte-parole”),...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty
Ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką prywatności