Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Udostępnij:
Datowanie: 1970/2012
Technika: zapis cyfrowy, rysunek
Materiały:tusz, papier, płyta DVD
Rozmiar:wys. 29,5 cm, szer. 41,7 cm (każdy z 8 rysunków), czas trwania 5:43 min
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 21.08.2013
Numer inwentarzowy:MS/SN/RYS/2130/1-9
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Współpraca artysty i kompozytora zaowocowała precyzyjną kompozycją rozpisaną na ośmiu wykonawców obsługujących radia tranzystorowe. Pierwotne wykonanie utworu miało miejsce w Galerii Muzycznej w Warszawie. Wykonawcy za pomocą prostych instrukcji jednocześnie przestrajali, zmieniali głośność i potrząsali odbiornikami radiowymi.

Dźwięki uzyskane w ten sposób ujawniały piękno szumu, ale stawały się również polityczną prowokacją. W czasach, kiedy fale radiowe były ściśle kontrolowane, budowanie informacji poza oznaczonymi do odbioru zakresami stawało się działaniem wywrotowym. Ten charakter podkreślało również zatkanie za pomocą stoperów uszu wykonawców. Kontynuację zainteresowania Krzysztofa Wodiczki kreacją audiosfery, która może być kontrolowana przez jednostkę, widać wyraźnie w pracy o rok późniejszej – Instrumencie osobistym – który stanowił personalne instrumentarium do kontrolowania przepływu dźwięków.


Daniel Muzyczuk

Bibliografia

Crowley David, Muzyczuk Daniel, Dźwięki elektrycznego ciała. Eksperymenty w sztuce i muzyce w Europie Wschodniej 1957-1984, Łódź : Muzeum Sztuki w Łodzi, 2012, s. 127-129.

Krzysztof Wodiczko
Krzysztof Wodiczko

Krzysztof Wodiczko studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, ukończył Wydział Projektowania Przemysłowego. Mieszka w Nowym Jorku i Warszawie. Wykłada w Harvardzie, wcześniej, od 1994 roku, był dyrektorem Center for Advanced Visual Studies w Massachusetts Institute of Technology. Muzeum Sztuki w Łodzi posiada w kolekcji zespół najwcześniejszych prac artysty, począwszy od „Instrumentu osobistego” z 1969 roku. Artysta-badacz i projektant, współpracował z wieloma marginalizowanymi grupami społecznymi na świecie, realizując takie obiekty, jak: „Laska tułacza” („Alien Staff”) oraz „Rzecznik obcego” („Le Porte-parole”),...

Szábolcs Esztényi

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty
Ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką prywatności