Hans (Jean) Arp
Kompozycja (rysunek 6)
| Datowanie: | 1932 r. |
| Technika: | rysunek |
| Materiały: | papier, tusz |
| Rozmiar: | wys. 26 cm, szer. 21 cm |
| Sposób nabycia: | dar |
| Data nabycia: | |
| Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/19 |
| Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Wyobraźnia widza odczytuje te bezkształtne, zagadkowe formy jako poetyckie metafory. Poezja i plastyka mają swoje własne środki wyrazu, które w tej pracy łączą się w jeden przekaz. Oba rodzaje twórczości posługują się przenośniami, niedopowiedzeniem i symbolami, które oddziałują na siebie nawzajem. Artyści związani z awangardą dążyli do zatarcia granic między różnymi dziedzinami sztuki. Do wielu ciekawych dialogów dochodziło na styku malarstwa i poezji, czego przykładem jest tomik wierszy Jana Brzękowskiego z ilustracjami Jeana Arpa. Polski poeta cenił niejednoznaczność twórczości tego artysty, która zbliżała ją do poezji: „Arp łączy w swojej twórczości dwie sprzeczności: rygor sztuki abstrakcyjnej z brakiem rygoru nadrealizmu i dadaizmu” – pisał Brzękowski.
Karol Jóźwiak (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 142).
