Ray Johnson
Untitled (Harry Abrams, Alfred Barr Jr.) / Bez tytułu (Harry Abrams, Alfred Barr Jr.)
Datowanie: | 1979 |
Technika: | rysunek, kolaż, asamblaż |
Materiały: | tusz, farby wodne, kredka, papier |
Rozmiar: | wys. 32,4 cm, szer. 14 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 05.12.2016 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/2172 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Kolaż, a raczej asamblaż z cyklu Silhouette Project, przedstawia reliefowy, sylwetowy profil Alfreda Barra. W jego centrum znajdują się napisy: „Harry Abrams” oraz „Alfred Barr Jr.”. Wypełniają go też abstrakcyjne, faliste formy, fragmenty zarysów map, zdobień archaicznych (węże) oraz znaków interpunkcyjnych. Obydwie przywołane postaci odegrały istotne role w historii sztuki nowoczesnej. Harry Abrams senior założył w 1949 pierwsze amerykańskie wydawnictwo specjalizujące się w książkach o sztuce, w tym sztuce XX wieku. Jego syn, Harry N. Abrams, wydał książkę The Complete Works of Marcel Duchamp (1969). Rodzina Abramsów słynęła zaś z kolekcjonowania sztuki, a Abrams junior kolekcjonował prace Johnsona. Z kolei Alfred Barr to pierwszy dyrektor Museum of Modern Art w Nowym Jorku, który był autorem wystaw kanonicznych dla kształtowania historii sztuki nowoczesnej. Faliste formy to odniesienie do op-artu Bridget Riley, węże mają liczne znaczenia symboliczne – od symbolu odnowy (zrzucają skórę) po skojarzenia z seksualnością.
Paulina Kurc-Maj