Leopold Buczkowski
Bez tytułu.
Datowanie: | lata 40. XX w. |
Technika: | rysunek tuszem |
Materiały: | papier, tusz, karton |
Rozmiar: | wys. 13,6 cm, szer. 28 cm; z passe-partout: wys. 24,4 cm, szer. 33 cm (karton) |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 02.09.2019 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/2236/16 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Leopold Buczkowski postrzegał swoją twórczość plastyczną jako komplementarną wobec twórczości pisarskiej. Obie wzięły się z impulsu dokumentowania rzeczywistości społecznej Podola, w której żył – wielokulturowej krainy jego dzieciństwa i młodości, która w okolicznościach wojennych niemal na jego oczach uległa destrukcji.
Obrazy jego mają charakter fragmentaryczny, jakby wyjęte zostały z toku określonych narracji. Niekiedy są one, w dosłownym znaczeniu, ilustracjami do utworów własnych lub cudzych. Prace o charakterze groteskowym ukazują, jak w krzywym zwierciadle, paradoksy nowożytnej historii. Zbiór obrazów abstrakcyjnych Buczkowskiego można uznać za odpowiednik jego eksperymentów prozatorskich. Pejzaże i portrety hołdują tradycji koloryzmu, rzeźby zaś zbliżają go do sztuki ludowej. Artysta podejmuje w swojej twórczości grę z zastanymi konwencjami artystycznymi; jego dzieło literackie i plastyczne stanowi, jak napisała Agnieszka Karpowicz, rodzaj muzeum mieszczącego „kolejne obrazy, sceny teatralne, literackie, historyczne, które »wiszą na ścianach« literackiego świata przedstawionego”.
Pejzaże zakopiańskie Buczkowskiego ukazują panoramiczne widoki gór i fragmentów miasta, również widoki drzew z wnętrza lasu. Są to prace o charakterze szkicowym; stanowią pokłosie pobytów artysty w Zakopanem w latach 40., po zakończeniu działań wojennych.
Paweł Polit