Agata Ingarden
Agata Ingarden ukończyła École des Beaux-Arts de Paris, studiowała także w nowojorskim Cooper Union School of Art. Mieszka i pracuje między Paryżem a Atenami. Artystka jest zdobywczynią nagród Prix des Amis des Beaux Arts - Prix Cabinet Weil a także Boom Prix Tour Sanchis avec soutines de l’ADIAF. W 2021 roku otrzymała nagrodę specjalną w konkursie Future Generation Art Prize.
Realizuje narracyjne instalacje rzeźbiarskie, w których sporadycznie pojawiają się elementy wideo, performansu, dźwięk i tekst. Jej praktyka skupia się na znaczeniu materiałów, których używa, a zainteresowania dotyczą posthumanistyki, socjologii, science fiction i budowania narracji mitycznych. Korzysta z materiałów, które podlegają zmianom wraz z upływającym czasem. Dzięki temu przeobrażają się również obiekty jej autorstwa, wykonane z karmelu czy soli.
Prace Ingarden wchodzą w ciekawą relację z dziełami polskich rzeźbiarek różnych pokoleń, które znajdują się w kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, takimi jak chociażby studia przestrzeni oraz czasu Katarzyny Kobro, czy poświęcone przemijaniu prace Aliny Szapocznikow.
Jej prace były pokazywane m.in. w Palais de Tokyo, Paryż (2019); Frac, Île-de-France, Paryż (2019); Mo.Co, La Panacée, Montpellier (2019); Künstlerhaus, Wiedeń (2020); Muzeum Sztuki w Łodzi (2021); Art Encounters Biennial, Timișoara (2021); CAPC, Bordeaux (2022); Centro de Cultura Digital, Mexico City (2023); 15. Biennale w Gwangju w Korei Południowej (2024).
Dzieła Ingarden znajdują się w zbiorach Muzeum Schaulager, a także Fundacji Polskiej Sztuki ING. Do kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi w 2019 roku weszły: obiekt „The Sunbed” [Leżak], a także dwie prace wideo „The Arm" [Ramię] oraz „The Ears” [Uszy], zrealizowane przez artystkę jako dyplom ukończenia Beaux Arts de Paris. Zostały po raz pierwszy pokazane na tej uczelni w ramach wystawy „Dom” [The House], której narracja toczy się wokół wakacyjnej rezydencji nad Morzem Śródziemnym. Opowieść snuta przez artystkę poświęcona jest przebywającym w domu wczasowiczom i ich aktywnościom.