Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Kolineacja III

Stefan Krygier

Kolineacja III

Udostępnij:
Datowanie: 1970
Technika: technika własna, emaliowanie
Rozmiar:wys. 100 cm, szer. 100 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 21.12.1971
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/144
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Kolineacja III" to rodzaj płaskorzeźby - forma przestrzenna wykonana z gładko polerowanego drewna polichromowanego połyskliwymi lakierami w barwach magenty, czerni, czerwieni i bieli. Praca należy do cyklu „Kolineacji", nad którym Stefan Krygier pracował od 1968 roku, podejmując problem przekształcania elementów formy. Kompozycja łączy w sobie surowy porządek geometrii zachowany w „ramie” z elementami organicznymi przypominającymi zaschniętą lawę. Gdzieniegdzie umieszczone zostały czarne i czerwone kulki, jak gdyby wychodzące, czy też „zrodzone”, z drewnianej konstrukcji. Artysta posługuje się w pracy kształtem i barwą, by ukazać zachodzące w dziele zależności formalne, zmienne związki między poszczególnymi elementami czy dialog kolorów. Jako uczeń, a później także bliski przyjaciel i współpracownik Władysława Strzemińskiego, podobnie jak on pojmował sztukę jako wytwór dociekań intelektualnych i miał do niej stosunek eksperymentalno-analityczny. W jego działalności artystycznej, jak sam zauważał, występowały „...dwa czynniki. Jeden to poszukiwanie nowego problemu; drugi to znajdywanie właściwej formy dla jego wyrażenia – określenia.” (Katalog wystawy „Stefan Krygier. Malarstwo, grafika, rzeźba. Wystawa jubileuszowa 40 lat pracy twórczej", BWA w Łodzi, 1988). Zgodnie z tą ideą powstał między innymi cykl, do którego należy omawiana praca. W matematyce kolineacje to przekształcenia geometryczne zachowujące współliniowość punktów, artysta zaś rozumiał je jako „przekształcenia abstrakcyjnych form w różnych punktach przestrzeni leżących na liniach prostych, oraz rozprzestrzenianie się tych form w określonych strefach.” (Katalog wystawy „Stefan Krygier", Galeria Współczesna, Warszawa, 1972). Zasada ta wyrażała się u niego w postaci dwuczęściowych układów, zarówno prostych, jak i bardziej złożonych, ukazujących różnorodne zależności i powinowactwa poszczególnych elementów. Prace mają związek z zainteresowaniem artysty zagadnieniami dotyczącymi percepcji i architektoniki. Tworzone przez niego reliefy miały za zadanie wskazywać odbiorcom nowe możliwości związków zachodzących między postrzeganiem zmysłowym, a procesami umysłu. Architektonika zaś służyć miała scaleniu obszaru postrzegania. W tym celu artysta wprowadzał do kompozycji elementy podobne pod względem kształtu, lecz zróżnicowane jeżeli chodzi o skalę czy miejsca w układzie. Tego rodzaju realizacje miały uczyć patrzeć i dostrzegać związki między kształtami.


Dorota Stolarska-Kultys

Stefan Krygier
Stefan Krygier

Malarz, grafik, twórca form przestrzennych i projektów architektonicznych, teoretyk sztuki. W latach 1946–1951 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie Akademia Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego). Uczęszczał do pracowni prowadzonych przez Stefana Wegnera na Wydziale Malarstwa oraz przez Władysława Strzemińskiego na Wydziale Plastyki Przestrzennej. Następnie od 1959 roku do 1963 roku studiował na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Od 1957 roku prowadził pracownię grafiki użytkowej, a później artystycznej w PWSSP, a od 1975 roku pracował w Instytucie Architektury Politechniki Łódzkiej. Był...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także