Maria Nicz-Borowiak
Kompozycja
Datowanie: | 1925 |
Technika: | malarstwo olejne |
Materiały: | deska, farby olejne |
Rozmiar: | wys. 50 cm, szer. 32 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 01.04.1930 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/8 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Poszukiwanie ładu kompozycji w harmonijnym, ale różnorodnym układzie form, barw i faktur to cecha polskiego konstruktywizmu widoczna w pracach Marii Nicz-Borowiakowej. Kompozycja to jeden z pierwszych obrazów artystki zupełnie pozbawiony elementów przedstawiających. Tworząc go, czerpała z kubistycznej i futurystycznej analizy złożonych form za pomocą prostych kształtów geometrycznych, z racjonalnej kompozycji obrazu, która była istotnym elementem puryzmu, a także sięgała po nowoczesną estetykę maszyn i przemysłu. Obraz jest wyważony i zharmonizowany zarówno pod względem rysunku, jak i barwy. Układ form jest uporządkowany osiowo, kształty proste lecz niemonotonne – dominują wśród nich kąty proste, z rzadkimi liniami ukośnymi o zgodnym kącie nachylenia, półkolami i łukami oraz różnorodność faktur. Zainteresowanie ukształtowaniem powierzchni materiałów, wywiedzione z wczesnych konstruktywistycznych prac Władimira Tatlina, znalazło później wyraz w pracach artystki wykonanych w technice kolażu.
Anna Nawrot (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 264).
"""1914"", 2014-01-17 - 2014-04-20
"