Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Kompozycja

Sophie Taeuber-Arp

Kompozycja

Udostępnij:
Datowanie: 1931 r.
Technika: malarstwo olejne, malarstwo temperowe
Materiały:olej, tempera, płótno
Rozmiar:wys. 55 cm, szer. 46 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 15.02.1931
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/18
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Co tworzy idealny obraz? Elementy geometryczne zestawione, tak aby tworzyć dynamiczną, ale harmonijną kompozycję. To próbuje osiągnąć Sophie Taeuber-Arp w swojej „Kompozycji". Ukośne i skrzyżowane linie tworzą dynamiczną przeciwwagę wobec statyki białego prostokąta tła, niebieski trójkąt pogłębia ten kontrast, podczas gdy czerwony trapez równoważy kompozycję, wprowadzając niezbędną stabilizację.

Praca należy do grupy dzieł z początku lat 30. XX wieku, w których artystka realizowała założenia sztuki konkretnej, tworząc swoje kompozycje z elementów geometrycznych w kolorach żółtym, czerwonym, niebieskim oraz zielonym. Później, choć nadal pozostawały nieprzedstawiające, jej dzieła operowały bardziej organicznymi, miękkimi formami i mniej rygorystycznymi kolorami. Ze względu na ich rytm i harmonię prace Taeuber-Arp były przyrównywane do kompozycji muzycznych, a w prostocie ich formy znajdywano echo doktryny kalwinizmu.



Paulina Kurc-Maj (Cytat za: „Abecadło", red. Jarosław Lubiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2010, s.nlb. [389]).

Wystawy

Obok. Polska - Niemcy, tysiąc lat w historii i w sztuce, Martin-Gropius-Bau w Berlinie, 2011-09-21 - 2012-01-09
Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności, 2016-11-18 - 2017-03-05
Kobro y Strzemiński. Prototipos vanguardistas, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid, 2017-04-25 - 2017-09-18

Sophie Taeuber-Arp

Od połowy drugiej dekady XX wieku artystka związana była z ruchem dada w Zürichu, gdzie poznała swojego późniejszego męża – Hansa Arpa. W tym czasie, odróżniając się od dadaizmu, zaczęła wykonywać pierwsze prace abstrakcyjne i geometryczne. Sztukę geometryczną realizowała nie tylko w malarstwie, ale również w rzeźbie i w rzemiośle artystycznym, m.in. w tkaninie, której uczyła w Szkole Rzemiosł Artystycznych w Zürichu (1916–29). Wraz z Arpem i Theo van Doesburgiem zrealizowała w latach 1926–28 jeden z ważniejszych awangardowych projektów epoki – dziś już nieistniejącą kafeterię Aubette w Strasburgu. Jako członkini grup Cercle...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty