Vilmos Huszár
Kompozycja
Datowanie: | 1924 |
Technika: | malarstwo temperowe |
Materiały: | tempera, olej, płótno na sklejce |
Rozmiar: | wys. 30 cm, szer. 40 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/34 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
„Kompozycja" pochodzi z okresu, gdy Huszár dopiero co opuścił grupę De Stijl, w związku z tym reguły neoplastycyzmu są tutaj potraktowane dosyć swobodnie. Tym bardziej więc w tej pracy można dostrzec to, co artysta cenił w tym kierunku i co jednocześnie stanowiło dla niego ograniczenie. Kompozycja nadal jest oparta wyłącznie o linie pionowe i poziome, jednakże artysta rezygnuje z prostoty formalnej tego kierunku. Zwielokrotnia linie, miesza ze sobą płaszczyzny barw podstawowych, interpretując sztywne reguły neoplastycyzmu.
Karol Jóźwiak (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 224).
Kobro y Strzemiński. Prototipos vanguardistas, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid, 2017-04-25 - 2017-09-18
Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej. Katalog nr 2, Łódź : Miejskie Muzeum Historii i Sztuki im. J. i K. Bartoszewiczów w Łodzi, 1932.,Minich, Marian, Szalona galeria, Łódź : Wydawnictwo Łódzkie, 1963.,red. Ryszard Stanisławski, Grupa „a.r.”: 40-l