Vilmos Huszár
Composition – Figure humaine / Kompozycja – postać ludzka / Siedząca kobieta
Datowanie: | 1926 |
Technika: | malarstwo olejne |
Materiały: | płótno, farby olejne |
Rozmiar: | wys. 61 cm, szer. 54 cm; z ramą: wys. 62 cm, szer. 56,5 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 20.11.1931 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/35 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Tytuł sugeruje, że praca przedstawia kobietę, zamiast tego widzimy kompozycję abstrakcyjną, zbudowaną z prostych figur geometrycznych i barw podstawowych oraz z bieli i czerni. Dopiero, gdy wytężymy wzrok i uruchomimy wyobraźnię, możemy, z niemałym trudem, dostrzec tytułową siedzącą kobietę. W tej pracy obserwujemy kolejny etap w odchodzeniu od założeń grupy De Stijl, którą współtworzył Huszár w latach 1917–1923. Malarz rezygnuje z pionów i poziomów oraz kątów prostych, które były cechą charakterystyczną twórczości holenderskiej grupy. Stopniowo zmierza on w coraz bardziej indywidualnym kierunku. Wychodząc od doświadczeń czystej abstrakcji z kręgu De Stijl, stopniowo zbliża się do sztuki figuratywnej. Tym samym pojawia się główna cecha dojrzałej twórczości Huszára: artysta, bazując na prostych kształtach geometrycznych i czystych barwach, tworzył schematyczne, bardzo uproszczone przedstawienia figuratywne, korzystając ze środków sztuki abstrakcji geometrycznej, stworzył nowy, figuratywny styl.
Karol Jóźwiak (Cytat za „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 222).
Exhibition of Oil Paintings Water Colors Black and White Sculpture Arranged by Société Anonyme, 1926-11-19 - 1926-12-20
Van Doesburg, a new expression of Life, Art and Technology, 2016-02-26 - 2016-05-29
Kobro y Strzemiński. Prototipos vanguardistas, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid, 2017-04-25 - 2017-09-18