Jan Bułhak
Sodoma i Gomora. Warszawa – Nalewki
Datowanie: | 1948 |
Technika: | fotografia czarno-biała |
Materiały: | papier fotograficzny |
Rozmiar: | wys. 29,9 cm, szer. 39,5 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 05.09.1988 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/2037 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Koniec wojny i pożar w wileńskiej pracowni spowodowały, że Jan Bułhak postanowił przyjechać do odbudowywanej stolicy. Tu kontynuował swoją działalność fotograficzną, dokumentował ziemie odzyskane, w tym zniszczony Wrocław, wreszcie brał udział w wystawach m.in. w Nowoczesnej Fotografice Polskiej (Muzeum Narodowe w Warszawie) w 1948 r. Fotografia Sodoma i Gomora. Warszawa – Nalewki jest świadectwem ogromu powojennych zniszczeń – wszystko zburzone, wypalone, starte w proch. Zniknęły domy i całe ulice, a ich mieszkańcy zapadli się pod ziemię. Oto widzimy Nalewki, niegdyś najludniejszą ulicę dzielnicy żydowskiej w Warszawie, którą po powstaniu w getcie w 1943 r. Niemcy zrównali z ziemią. W tle, na horyzoncie miasto – równie martwe, spalone rok później, bezludne po powstaniu warszawskim. Biblijne Sodoma i Gomora uległy zagładzie przez grzech. Czym zawiniła Warszawa? Czym zawinili mieszkańcy Nalewek?
Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 790).