Maria Jarema
Torreador
Datowanie: | 1943 |
Technika: | wyrób ręczny |
Materiały: | drut metalowy, tkanina |
Rozmiar: | wys. 73 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 1980 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/285 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Praca powstała w Krakowie podczas II wojny światowej. Wykonana z dostępnych wówczas materiałów, jest krucha i prowizoryczna, a jednocześnie ekspresyjna. Za pomocą prostych środków sugeruje dynamiczny ruch torreadora. Skrawki materiału działają jak barwny, dekoracyjny strój. Maria Jarema zajmowała się malarstwem i rzeźbą, była także autorka scenografii i kostiumów projektowanych dla działających w Krakowie, przed wojną i po niej, teatrów Cricot i Cricot 2.
"Torreador" jest bardzo malarski, dzięki kolorom szat, ekspresyjnej pozie, w jakiej autorka uchwyciła postać. Tak wygląda walczący, tańczący na arenie człowiek. Praca jest krucha i „biedna”, stworzona z tego, co znaleziono pod ręką. Powstała podczas wojny w Krakowie. Maria Jarema zajmowała się malarstwem i rzeźbą, tworzyła przenikające się, organiczne formy. Znana też była jako autorka śmiałych, wizyjnych scenografii i kostiumów, projektowanych dla działających w Krakowie, przed wojną i po niej, teatrów Cricot i Cricot 2.
Maciej Cholewiński (Cytat za: "Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 424).
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia, ms2, Muzeum Sztuki w Łodzi, od 01.10.2021