Dóra Maurer
Kalah
| Datowanie: | 1979 - 1981 r. |
| Technika: | film barwny z dźwiękiem, animacja, zapis cyfrowy |
| Materiały: | film 35 mm przeniesiony na zapis cyfrowy |
| Rozmiar: | czas trwania 9 min 50 s min |
| Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
| Data nabycia: | 21.08.2013 |
| Numer inwentarzowy: | MS/SN/V/85 |
| Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Reguły starej arabskiej gry kalah dopuszczają do rozgrywki dwóch graczy używających po trzydzieści sześć kamieni. Klatki filmu odzwierciedlają ruchy na planszy– artyści użyli siedemdziesięciu dwóch wariantów kolorów, rozmiarów i dźwięków. Obrazy zmieniają się z zawrotną prędkością, zsynchronizowane z dźwiękami nagranymi na taśmę w Studiu Nowej Muzyki w Budapeszcie przez Jeneya. Mauer zmontowała cały materiał ręcznie.
Film Dóry Maurer jest dokładnym zapisem rozgrywanej partii, to również element znacznie wcześniej pozyskanej do zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi wieloelementowej pracy na papierze o tym samym tytule. Kalah było bowiem prezentowane na wystawie Konstrukcja w Procesie w Łodzi w 1981 roku. Film jest ważnym uzupełnieniem dzieła, będącego także zapisem ruchów obu graczy w formie diagramów i fotografii poszczególnych etapów tej samej partii, które zostały przełożone z rysunków i fotografii na grafikę. Jednakże ta sama gra mogła potoczyć się w zupełnie inny sposób – nieprzemyślany ruch mógł przechylić szalę zwycięstwa na stronę drugiego z graczy. Artystka wskazuje na wagę podejmowanych decyzji, różnorodność możliwych dróg i rozwiązań, a zarazem wyklucza przypadek – w tej grze wszystko zależy od decyzji podejmowanych przez jej uczestników.
Anna Saciuk-Gąsowska
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia, ms2, Muzeum Sztuki w Łodzi, od 01.10.2021
Crowley David, Muzyczuk Daniel, Dźwięki elektrycznego ciała. Eksperymenty w sztuce i muzyce w Europie Wschodniej 1957-1984, pierwsze, Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2012, s. 188-189.
