Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Robert Rumas

Cechowniki i foremki

Udostępnij:
Datowanie: 1994
Technika: technika mieszana
Materiały:metal, szkło, plastik, neon
Rozmiar:wys. 200 cm, szer. 101 cm, głęb. 70 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 2001
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/499
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Praca „Cechowniki i foremki" z 1994 roku jest zestawem kolorowych foremek. Wygląda niewinnie. Jednak w idei odwołuje się do oprzyrządowania, które w historycznym doświadczeniu służyło znakowaniu ludzi.



Nienawiść etniczna, ideologiczna, w konflikcie zbrojnym zaczyna się od języka i pojęciowego „znakowania", gdy w konkretnych epokach - przed, w trakcie II wojny światowej i po, jedni bezkarnie określają innych jako „wszy", „świnie" itp. Potem następuje izolacja i w końcu ludobójstwo, mord etniczny.



I zawsze istnieje niebezpieczeństwo, że ponownie może się to zdarzyć, jak współcześnie powtórzyło się w europejskiej byłej Jugosławii i afrykańskiej Rwandzie.



Maria Morzuch



 



Robert Rumas, artysta często odnoszący się do ważnych problemów społecznych, w „Cechownikach i foremkach" podejmuje temat społecznych norm, stereotypów i uprzedzeń. Uderzający kontrast między kolorowymi, przypominającymi dziecinne zabawki foremkami, a budzącym grozę narzędziem przemocy – nagrzewnicą, stanowi oś formalną tej pracy. Dołączona do nagrzewnicy instrukcja nie pozostawia wątpliwości o przeznaczeniu obiektu – ma ono służyć do znakowania ludzi. Tym samym staje się ona metaforą procesu społecznego etykietowania, ujawniania jego uprzedmiotawiający i brutalny charakter. Z kolei pozornie niewinne foremki, służące zgodnie z etymologią do formowania, tutaj nadają kształt społecznie akceptowanym normom. Pojawiające się w pracy kształty symboli, które nawiązują do historii totalitaryzmów, są ostrzeżeniem. Przypominają, jakie są konsekwencje podsycania społecznego piętnowania i wykluczenia, nawet jeśli – zanim nie osiągnie ono skrajności – może wydawać się nieszkodliwe.



Anna Nawrot (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 838).

Robert Rumas
Robert Rumas

Rzeźbiarz, twórca obiektów i instalacji oraz artystycznych interwencji, także scenograf, projektant wystaw i kurator. Z wykształcenia jest malarzem. W latach 1987–1991 studiował na Wydziale Malarstwa w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku, m.in. w pracowni Witosława Czerwonki. Podczas studiów prowadził, wraz z innymi artystami Galerię Wyspa. W latach 1993–1995 współpracował jako kurator z Państwową Galerią Sztuki w Sopocie, a później, od 1996 roku do 2001 roku z Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku i w latach 2000–2003 z Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia. Rumas jest uważany za jednego z najważniejszych przedstawicieli...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty