Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Las Vegas

Robert Rumas

Las Vegas

Udostępnij:
Datowanie: 2000
Technika: technika własna, instalacja
Rozmiar:wys. 120 cm, szer. 80 cm, głęb. 80 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 10.12.2007
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/544
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Instalacja „Las Vegas" to jedna z serii prac „Madonny Las Vegas", zrealizowanej przez Roberta Rumasa w latach 1994–1999. Znajdujący się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi obiekt jest wersją wolno stojącą. Składa się z postumentów przykrytych tkaniną i tworzących formę klepsydry. Na nich umieszczone zostały z czterech stron półprzezroczyste figury Madonny. W instalacji artysta wykorzystał popularny wizerunek Matki Boskiej Niepokalanej, w której ciało wkomponował monety symbolizujące łzy. Spływają one po jej szacie na leżącą u jej stóp czerwoną tkaninę. To nawiązanie do jednej z form oddawania czci Madonnie, polegającej na obrzucaniu jej monetami, ale też krytyka jarmarczności i czynienia z religijnego kultu formy zarobkowania. Wybrany przez Rumasa wizerunek Najświętszej Panienki ukazanej w geście symbolizującym otwartość łaski to jej najczęściej reprodukowane przedstawienie. Znane jest z figurek i medalików, ale także produkowanych masowo butelek na wodę święconą, które można kupić „za grosze” w sklepach z dewocjonaliami i na straganach.



W swoich pracach Rumas podejmuje często tematy związane z tożsamością polskiego społeczeństwa i krytykuje leżący u jego podstaw katolicyzm. Postrzega on polską religijność jako powierzchowną i pozbawioną duchowości. Jej symbolem stają się w jego realizacjach dewocjonalia, które widzi tylko jako kicz. W omawianej pracy „kiczowatość” figury Matki Boskiej zostaje wzmocniona poprzez jej wewnętrzne podświetlenie. Obiekt przypomina neony tytułowego Las Vegas. Rumas zestawia stolicę hazardu i rozrywki z Kościołem, sugerując, że i w jednym i w drugim rządzą pozory i konsumpcja.



Postawa artysty wobec religii jest krytyczna. Zwraca on uwagę na zanikający w niej, jego zdaniem, pierwiastek duchowy. Nie wydaje się on jednak przyjmować postawy zatroskanego wiernego, postulującego odnowę. Jego działanie ma raczej formę ataku, zaznaczenia swojej obecności w zdominowanym przez katolików społeczeństwie. Wybrana strategia artystyczna, szokująca i obrazoburcza dla wielu wiernych, przywołuje też argumenty powtarzające się od wieków w walce ikonoklastów z ikonodulami, protestantów z katolikami.


Dorota Stolarska-Kultys

Robert Rumas
Robert Rumas

Rzeźbiarz, twórca obiektów i instalacji oraz artystycznych interwencji, także scenograf, projektant wystaw i kurator. Z wykształcenia jest malarzem. W latach 1987-91 studiował na Wydziale Malarstwa w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku, m.in. w pracowni Witosława Czerwonki. Podczas studiów prowadził, wraz z innymi artystami, Galerię Wyspa. W latach 1993–95 współpracował jako kurator z Państwową Galerią Sztuki w Sopocie, a później, od 1996 roku do 2001, z Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku i w latach 2000-03 z Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia. Rumas jest uważany za jednego z najważniejszych przedstawicieli...