Datowanie: | 1921 |
Technika: | pastel |
Materiały: | papier, pastel |
Rozmiar: | wys. 64 cm, szer. 48 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 01.1932 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/9 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Ta wczesna praca ukazuje studium głowy o nieprecyzyjnie oddanych rysach, zgodne z postulatami formistycznymi, wedle których najważniejszym środkami wyrazu są linie i plamy barwne, nie zaś podobieństwo. Widać tutaj wpływy ekspresjonizmu – w gwałtowności rysunku i niepokojącej, tajemniczej atmosferze pracy. W dojrzałych pracach Witkacy będzie z niezrównaną przenikliwością psychologiczną oddawał rysy portretowanych. Forma zaś, w porównaniu do tej pracy, stanie się bardziej skomplikowana i rozczłonkowana. Inne charakterystyczne cechy dojrzałego stylu portretów artysty można wiązać ze spuścizną Młodej Polski – wyrazista kreska i werystyczne ukazanie fizjonomii nawiązują do pasteli Stanisława Wyspiańskiego, wyraziste kontrasty żywych barw – do twórczości Jacka Malczewskiego. Tak właśnie będą rysowane pastelami portrety po 1924 r., kiedy to, po powstaniu „Firmy Portretowej S. I. Witkiewicz", stały się one jedyną formą działalności Witkacego w dziedzinie sztuk plastycznych.
Anna Nawrot (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 338).
Minich, Marian, Szalona galeria, Łódź : Wydawnictwo Łódzkie, 1963, s. 145.,Zrębowicz, Roman, Malarstwo Polskie w Galerii Muzeum Sztuki w Łodzi, Warszawa : Sztuka, 1957, s. 117.,Jürgen Harten, Ryszard Stanisławski, Hommage a Stanislaw-Ignacy Witkiewicz, r