Ewa Partum
Metapoezja
| Datowanie: | 1972 | 
| Technika: | fotografia barwna | 
| Materiały: | papier fotograficzny | 
| Rozmiar: | wys. 50 cm, szer. 74,5 cm; z ramą: wys. 64,5 cm, szer. 84,5 cm | 
| Data nabycia: | |
| Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/2980/1 | 
| Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak | 
Opis dzieła
Performans Ewy Partum Metapoezja w 1972 roku w ogrodzie Muzeum Sztuki miał miejsce w trakcie Kolokwium ICOM. Wizerunek artystki rzucającej w przestrzeni litery wybranego tekstu, poprzedzało działanie Poem by Ewa nad brzegiem morza w 1971 r.
Poezję aktywną, łączącą ciało i literę w przestrzeni, tworzył przypadek, żywioł w krajobrazie i zwielokrotnione elementy znanego tekstu. Podczas Manifesta 7 - Europejskiego Biennale Sztuki w projekcie Drogi do Rovereto, taką rolę spełniły fragmenty powieści Josepha Zoderera Szczęście przy myciu rąk. Wcześniej, w Tate Modern w Londynie w Turbine Hall w trakcie performansu Poezja aktywna J. Joyce, Ulisses, to fragmenty kanonu literatury „przeliterowane” w przestrzeni i spływające w powietrzu z wysoka, stawały się czasową instalacją.
Poezja aktywna otwierała wystawę indywidualną Ewy Partum Nic nie zatrzyma idei sztuki w Muzeum Sztuki w 2014 r.
Maria Morzuch
          