Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Udostępnij:
Datowanie: 1968 r.
Technika: malarstwo akrylowe, relief
Materiały:drewno, farby akrylowe, metal
Rozmiar:wys. 70 cm, szer. 70 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 23.12.1982
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/1600
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Reliefy Henryka Stażewskiego są konsekwentnym rozwinięciem przedwojennego konstruktywizmu w kierunku „obrazu-urządzenia” do widzenia. Artysta zastępuje tradycyjne płótno modularnymi elementami – pasami, listwami i kwadratami – układanymi w serie, permutacje i rytmy. W reliefach barwnych Stażewski bada interakcje tonów tak jak relacje między jednostkami w systemie. Prace te sytuują się na styku malarstwa, rzeźby i architektury: nie reprezentują rzeczy, lecz ustanawiają warunki dla zjawisk optycznych i porządkują pole wizualne według prostych, jasnych reguł. Serialność, ekonomia środków i precyzja konstrukcji tworzą język, w którym sens rodzi się z relacji, a rola widza polega na „domykaniu” dzieła własnym ruchem i doświadczaniem światła.

Henryk Stażewski
Henryk Stażewski

  Był czołowym artystą polskiej Awangardy; skupiał wokół siebie kolejne pokolenia artystów. Był współzałożycielem grup Blok, Praesens i „a.r.” oraz członkiem międzynarodowych stowarzyszeń Cercle et Carré oraz Abstaction-Création. Wraz z Janem Brzękowskim pełnił rolę paryskiego „ambasadora” ugrupowania „a.r.” i działał na rzecz powołania Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej. Początkowo tworzył prace pod wpływem kubizmu i puryzmu, od lat 20. – abstrakcyjno-geometryczne. Po II wojnie światowej tworzył m.in.: reliefy (białe, czarno-białe i metalowe), barwne kompozycje geometryczne, obrazy „unistyczne” –...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty