Kolekcja Sztuki Dawnej

Michał Elwiro Andriolli

Portret Heleny Modrzejewskiej

Udostępnij:
Datowanie: 1881 r.
Technika: gwasz
Materiały:papier, gwasz, kredka
Rozmiar:wys. 153 cm, szer. 98,5 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 1927
Numer inwentarzowy:MS/SP/RYS/5
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Helena Modrzejewska (12.10.1840—8.04.1909) zapisała się w historii jako jedna z najlepszych polskich aktorek dramatycznych występujących na rodzimych i światowych scenach. Debiutowała w przedstawieniach wędrownej trupy teatralnej, wówczas przybrała pseudonim Modrzejewska (naprawdę nazywała się Jadwiga Helena Misiel). Prędko została doceniona przez krytyków i publiczność. W kolejnych latach grała m.in. na scenach krakowskich i warszawskich teatrów, a do admiratorów jej talentu należeli m.in. Stanisław Witkiewicz, czy Henryk Sienkiewicz. W 1876 roku podjęła decyzję o wyjeździe do Stanów Zjednoczonych. Tu zmodyfikowała swój pseudonim na Helena Modjeska. Jej kariera nadal rozwijała się dynamicznie. Artystka grała aż do 1907 roku, kreując role w najważniejszych adaptacjach literatury światowej, m.in. Damie kameliowej Alexandra Dumas czy Marii Stuart Friedricha Schillera.

Największą sławę przyniosły jej wielokrotne role w szczególnie przez nią cenionych dramatach Williama Shakespeare'a, m.in. Ofelia w Hamlecie, Lady Makbet w Makbecie, Rozalinda w Jak wam się podoba, czy kreacja Julii w Romeo i Julia. W przedstawieniu tym występowała m.in. w 1879 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie. Portret aktorki Michał Elwiro Andriolli wykonał dwa lata później. Postać naturalnej wielości, w ujęciu 3/4 została przedstawiona frontalnie. Artysta narysował Modrzejewską-Julię zastygłą w bezruchu, z dłońmi splecionymi przed sobą. Wzrok kieruje w dal, podążając za swoimi myślami. Andriolli bardzo subtelnie operował ograniczoną paletą barwną, dając tym samym wyraz wielkiej biegłości warsztatowej. Do dramatu W. Shakespear'a w swojej karierze sięgnął jeszcze raz, wykonując w 1886 roku ilustracje do Romea i Julii


Maria Milanowska


Bibliografia

Ertman, Marta, Malarstwo polskie od XVII do początku XX wieku w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź : Muzeum Sztuki w Łodzi, 2009, s. 73.

Michał Elwiro Andriolli

Grafik i rysownik, jeden z ważniejszych ilustratorów polskich drugiej połowy XIX wieku, marginalnie zajmował się również malarstwem sakralnym. Urodził się w Wilnie. Jego pierwszym nauczycielem był ojciec, kapitan Francesco Andriolli, który po zakończeniu kariery wojskowej pracował jako nauczyciel malarstwa oraz dekorator. W 1855 roku Andriolli rozpoczął studia w Szkole Malarstwa i Rzeźby w Moskwie. Dwa lata później za wykonanie Portretu studenta otrzymał tytuł niekłassnyj chudożnik przyznany przez Cesarską Akademię Sztuk Pięknych w Petersburgu. Od 1860 roku studiował na Akademii Świętego Łukasza w Rzymie, gdzie odnosił pierwsze sukcesy....

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także