Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

bez tytułu

Udostępnij:
Datowanie: lata 30. XX w.
Technika:
Materiały:papier, ołówek
Rozmiar:wys. 17,2 cm, szer. 20,9 cm
Data nabycia: 02.09.2019
Numer inwentarzowy:MS/SN/RYS/2229/51
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Leopold Buczkowski postrzegał swoją twórczość plastyczną jako komplementarną wobec twórczości pisarskiej. Obie wzięły się z impulsu dokumentowania rzeczywistości społecznej Podola, w której żył – wielokulturowej krainy jego dzieciństwa i młodości, która w okolicznościach wojennych niemal na jego oczach uległa destrukcji.

Obrazy jego mają charakter fragmentaryczny, jakby wyjęte zostały z toku określonych narracji. Niekiedy są one, w dosłownym znaczeniu, ilustracjami do utworów własnych lub cudzych. Prace o charakterze groteskowym ukazują, jak w krzywym zwierciadle, paradoksy nowożytnej historii. Zbiór obrazów abstrakcyjnych Buczkowskiego można uznać za odpowiednik jego eksperymentów prozatorskich. Pejzaże i portrety hołdują tradycji koloryzmu, rzeźby zaś zbliżają go do sztuki ludowej. Artysta podejmuje w swojej twórczości grę z zastanymi konwencjami artystycznymi; jego dzieło literackie i plastyczne stanowi, jak napisała Agnieszka Karpowicz, rodzaj muzeum mieszczącego „kolejne obrazy, sceny teatralne, literackie, historyczne, które »wiszą na ścianach« literackiego świata przedstawionego”.

Rysunki Buczkowskiego z lat trzydziestych ukazują życie okolic Podkamienia na Podolu; stanowią swoistą galerię typów ludzkich, scenek rodzajowych, ujęć krajobrazu i zwierząt. To wizualizacja rzeczywistości opisanej w jego powieści Wertepy, której pierwsze wydanie zostało zablokowane przez cenzurę pod koniec lat trzydziestych XX wieku; po wojnie ukazała się ona w 1947 roku.

Paweł Polit

Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty