Kazimierz Lelewicz
Fragment z kiermaszu
Datowanie: | 1935 |
Technika: | fotografia czarno-biała |
Materiały: | papier fotograficzny |
Rozmiar: | z passe-partout: wys. 33,3 cm, szer. 29,4 cm; bez passe-partout: wys. 30,8 cm, szer. 27,1 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 1984 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/1387 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Zdjęcia Fragment z kiermaszu i U kołodzieja wpisują się w dojrzałą twórczość Lelewicza z lat 30. XX w., w której artysta wyraźnie odchodzi od piktorializmu. Zamiast dążyć do imitacji efektów ręcznie malowanego obrazu, proponuje on fotograficzną wizję rzeczywistości, uzyskaną za pomocą nowych narzędzi technicznych. Fotografie przedstawiają odpowiednio sterty glinianych naczyń oraz drewniane koła, w obu przypadkach pokazane w dużym zbliżeniu. Kadry zdjęć Lelewicza wyraźnie różnią się od kompozycji jego nauczyciela Jana Bułhaka. Wprawdzie ten ostatni również fotografował detale, zwłaszcza architektoniczne, jednak w zupełnie innym celu. Podczas gdy Bułhak chciał uchwycić „motyw malarski”, plastyczną grę światła i cienia, Lelewicz nie skupiał uwagi na podobnych efektach wizualnych. Oba zdjęcia, oszczędne w formie, nawiązują do konwencji fotoreportażu, ponieważ poprzez uchwycone w kadrze przedmioty i tytuły wyjaśniające ich kontekst, rejestrują wycinek codziennego życia.
Piotr Słodkowski (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 672-673).