Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Pamięci przyjaciela

Władysław Hasior

Pamięci przyjaciela

Udostępnij:
Datowanie: 1974
Technika: technika własna, asamblaż
Rozmiar:wys. 60 cm, szer. 51 cm, głęb. 16 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 30.08.1975
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/200
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Pamięci przyjaciela" to asamblaż składający się z czarnego pilśniowego kapelusza umieszczonego na złotym, prószonym tle, otoczonego wychodzącym spod ramy do wewnątrz czarnym futrem. Istnieje kilka wersji tej pracy funkcjonujących pod takim właśnie tytułem i nieznacznie różniących się od siebie kompozycyjnie. W sposób charakterystyczny dla całej swojej twórczości Władysław Hasior wykorzystał w nich przedmioty znalezione, banalne i codzienne. Zainspirowała go twórczość powojennych surrealistów z grupy Phases, z którymi zetknął się podczas podróży po Europie na początku lat 60. Pod ich wpływem podjął się eksperymentów formalnych, które doprowadziły do wyprowadzenia obrazu z rzeczywistości dwuwymiarowej i zastąpienie jej kompozycjami tworzonymi z wykorzystaniem przedmiotów. Były to z reguły rzeczy pozbawione wartości, zwykłe odpadki, co zbliżało jego praktykę do działań artystów włoskich tworzących w nurcie Arte-Povera. Autor kolekcjonował je i umieszczał w nowym, często zaskakującym, kontekście. Hanna Kirchner, znawczyni twórczości Hasiora, pisała, że jest „poetą rzeczy i filozofem badającym dialektykę ich egzystencji w świecie ludzkim. Składa swoje ołtarzyki, pomniki nagrobkowe, kapliczki jak gdyby z przedmiotów współżyjących z człowiekiem, tworzących jego naturalne otoczenie, zużytych przeto i biednych. Służą mu jako maska, aluzja.” ( „Hasior", w: „Ty i ja”, styczeń 1966). Również w asamblażu „Pamięci przyjaciela" zawarty został pewien filozoficzny pierwiastek i refleksja nad ludzkimi sprawami, które pojawiają się w niej za pośrednictwem przedmiotu. Artysta odnosi się tu do uniwersalnego, archetypicznego motywu przyjaźni. Wykorzystuje kapelusz, przedmiot bardzo osobisty, chroniący głowę i wyróżniający właściciela, który umieszczony w centrum kompozycji tworzy rodzaj kapliczki stanowiącej formę upamiętnienia czy rodzaj hołdu dla przyjaźni. Futro, które go otacza to symbol sensualny i zmysłowy, wprowadza do pracy element wciągającej tajemniczości i niepokoju.



Dorota Stolarska-Kultys

 

Władysław Hasior
Władysław Hasior

Rzeźbiarz, malarz, projektant o wpływie na polskie życie artystyczne lat 60. i 70  XX wieku podobnym do tego, jakie miał Tadeusz Kantor. W 1947 roku rozpoczął naukę w Państwowym Liceum Technik Plastycznych w Zakopanem pod kierunkiem  Antoniego Kenara. Po maturze w 1952 roku wyjechał do Warszawy, gdzie zdał na Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych. Studiował w pracowni  Mariana Wnuka w latach 1952-1958. Dyplom - Ceramiczne Stacje Męki Pańskiej, który obronił w 1958 roku, podarował do kościoła w Nowym Sączu.  Po ukończeniu studiów powrócił do Zakopanego i do 1968 roku pracował jako nauczyciel w swojej pierwszej szkole artystycznej, Państwowym...