Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Rzeźba abstrakcyjna (2)

Katarzyna Kobro, Janusz Zagrodzki, Bolesław Utkin

Rzeźba abstrakcyjna (2)

Udostępnij:
Datowanie: 1924 r.
Technika: rzeźba
Materiały:aluminium, drewno sosnowe, farby olejne
Rozmiar:wys. 70 cm, szer. 28 cm, głęb. 21 cm
Data nabycia:
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/150
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Opis kuratorski

Przypuszczalnie zaginiona podczas wojny, lub nawet wcześniej w 1929 roku po „II Wystawie Grupy Praesens", Poznań 1928. W porównaniu z „Rzeźbą abstrakcyjną (1)", charakteryzująca się kształtami mniej geometrycznymi, choć także podporządkowana prawom geometrii, co zauważył już J. Zagrodzki. Tradycyjny cokół został tutaj jeszcze wyraźniej zredukowany do obłej bazy, założonej jednak „na planie trójkąta związanego organicznie z okręgiem”, o którą „opiera się symetryczny układ dążących ku górze, miękkich, nieomal biologicznych form wyciętych z blachy” (J. Zagrodzki). Forma ciemniejsza, z dwóch skośnie zestawionych identycznych płaszczyzn, opina wcinający się  w nią fragment bazy. Przeciwległa, jasna, ustawiona doń prostopadle na osi symetrii, jest płaska i w części środkowej wpuszczona do „wnętrza”, a na zewnątrz podcięta i wypełniona prostopadle zawieszoną, ruchomą formą w kształcie „łodzi”. Pomiędzy formami, ciemną i jasną, wisi swobodnie podczepiona w górze metalowa taśma. J. Zagrodzki uznał, iż kluczem kompozycyjnym – modułem tej konstrukcji jest forma „łodzi” o szerokości równej połowie swej długości. Umowne wyznaczenie jej wymiarów liczbowych stało się dla niego punktem wyjścia przy sporządzaniu rekonstrukcji rzeźby. Również i ta „Rzeźba abstrakcyjna" mogła  być pokazana na „Wystawie Grupy Blok" w Warszawie i Rydze (1924) oraz na „I i II Wystawie Grupy Praesens" w 1926 i 1928 roku.



[Rekonstrukcja] Wykonana na zlecenie Muzeum Sztuki w Łodzi na podstawie fotografii  ukazujących oryginał z dwóch punktów widzenia. Wymiary liczbowe (wysokość, szerokość, głębokość) ustalone hipotetycznie, choć w oparciu o przyjęty moduł, którym dla autora projektu była tutaj centralna forma „łodzi”.  Kolorystyka rekonstrukcji umowna: czerń, szarość, biel, odniesiona do walorowych zróżnicowań widocznych w czarno–białej fotografii pierwowzoru. Wystawiona po raz pierwszy w Essen i Otterlo w 1973 roku. Makieta sfilmowana przez J. Robakowskiego w 1971 roku.



(Zenobia Karnicka, cytat z katalogu: „Katarzyna Kobro 1989-1951. W setną rocznicę urodzin", kat. wystawy, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 1998, s. 126 i 145)



 

Wystawy

Polowanie na Awangardę. Sztuka zakazana w Trzeciej Rzeszy., Galeria MCK, 2011-10-19 - 2012-01-29
"1914", 2014-01-17 - 2014-04-20
"Tadeusz Peiper w Polsce, Hiszpanii i w Europie, 2015-05-27 - 2015-09-06
Henryk Stażewski / Spectra Art Space Masters, 2016-04-22 - 2016-07-31
Kobro y Strzemiński. Prototipos vanguardistas, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid, 2017-04-25 - 2017-09-18

Katarzyna Kobro
Katarzyna Kobro

Rzeźbiarka i teoretyczka sztuki, była jedną z najwybitniejszych artystek związanych z awangardą międzywojenną w Polsce. Urodziła się w Moskwie w rodzinie o niemieckich korzeniach. Od 1917 roku studiowała w Szkole Malarstwa, Rzeźby i Architektury w Moskwie (później II Państwowe Wolne Pracownie Artystyczne) i szybko związała się ze środowiskiem lewicy konstruktywistycznej. W tym czasie poznała też swojego przyszłego męża, Władysława Strzemińskiego. W 1920 roku artystka przeniosła się do Smoleńska, gdzie współpracowała ze Strzemińskim, m.in. projektując plakaty dla Rosyjskiej Agencji Telegraficznej, ROSTA i uczestnicząc w obradach...

Janusz Zagrodzki

Bolesław Utkin
Bolesław Utkin

Związany z Łodzią Bolesław Utkin był uczniem Władysława Strzemińskiego, najpierw w Publicznej Szkole Dokształcającej Zawodowej nr 10, a potem w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi (dyplom zdobył w 1950 roku). Współpracował przy restauracji Sali Neoplastycznej autorstwa Strzemińskiego w Muzeum Sztuki w Łodzi w latach 60., a także przy rekonstrukcji rzeźb Katarzyny Kobro w latach 70. XX wieku. W twórczości własnej odwoływał się do tradycji konstruktywistycznej. Od połowy lat 50. zajmował się projektowaniem wnętrz.      

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty
Elementy powiązane - wystawy