Józef Szymańczyk
1 Maja 1951
Datowanie: | 1986 |
Technika: | fotografia czarno-biała |
Materiały: | papier fotograficzny, karton |
Rozmiar: | z passe-partout: wys. 18 cm, szer. 24,7 cm; bez passe-partout: wys. 16,1 cm, szer. 23,6 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 29.03.1988 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/1961 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Szymańczyk – fotograf-samouk pochodzący z małego miasta na Polesiu. Już jako nastolatek fotografował swoje rodzinne strony i założył swój zakład fotograficzny. Na jego późniejsze rozumienie fotografii silny wpływ miało spotkanie z Janem Bułhakiem – najbardziej wpływowym polskim fotografem międzywojennym, propagującym tzw. fotografię ojczystą, która miała ukazywać wyjątkowość krajobrazu Polski.
Niemniej jednak dla Szymańczyka ważniejsze niż artystyczne walory fotografii był jej dokumentalny charakter. Fotograf z Polesia, poza jakimikolwiek programami ideowymi czy artystycznymi, dokumentował ulotną rzeczywistość, pozostawiając w swoich pracach obszerny zapis codziennych sytuacji, zwykłych ludzi i miejsc.
Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 870).