Derek Boshier
Kosmonauta (Najprzystojniejszy bohater kosmosu i Mr. Shepard) [Spaceman (The Most Handsome Hero of the Cosmos and Mr. Shepard)]
Datowanie: | 1962 |
Technika: | malarstwo olejne |
Materiały: | płótno, farby olejne |
Rozmiar: | wys. 127 cm, szer. 219 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 1975 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/1204 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Opis kuratorski
Intensywne kolory kojarzą się z okładką płyty rockowej. Skojarzenie to jest wywołane nie tylko przez nastrój obrazu, ale również przez relację z rzeczywistością, w odpowiedzi na którą powstaje. Niebezpieczny podział świata na dwa wrogie systemy polityczne, który określał rzeczywistość w czasach zimnej wojny, został przedstawiony w sposób schematyczny i zabawny, tak jakby artysta chciał rozładować napięcie, które stale groziło wybuchem wojny nuklearnej. Wyścig zbrojeń i podbój kosmosu ukazany za pomocą dwóch figurek – amerykańskiego astronauty Alana Sheparda i radzieckiego kosmonauty Jurija Gagarina, zostaje sprowadzony do konkursu piękności. I rzeczywiście mógłby tak funkcjonować, gdyby w tle nie pojawiali się władcy bezwzględnie podzielonego świata – Nikita Chruszczow i John Kennedy, a także flagi mocarstw, które były zostawiane w przestrzeni kosmicznej jako ślady obecności i zwycięstwa. Flaga, prawnie określony układ barwnych płaszczyzn i elementów, najważniejszy symbol państwa, była wielokrotnie używana przez angielskich i amerykańskich artystów pop-artu. Pop-artyści wykorzystywali w swojej sztuce elementy codzienności i kultury popularnej, a w ich przedstawianiu sięgali po sposoby obrazowania stosowane w komiksie i masowych środkach przekazu – często po to, by wyrazić sprzeciw wobec rzeczywistości, zwłaszcza tej politycznej. Derek Boshier był zarówno komentatorem, jak i uczestnikiem oraz kreatorem kultury masowej – zajmował się projektowaniem okładek płyt dla Davida Bowie i zeszytów piosenek dla zespołu the Clash. w 1962 roku brał udział w wystawie Image in Progress w Grabowski Gallery w Londynie z Davidem Hockneyem i Allenem Jonesem. Indywidualna wystawa artysty w Muzeum Sztuki miała miejsce w 1981 roku.
Maria Morzuch (Cytat za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2010, s.nlb.[47])
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia, ms2, Muzeum Sztuki w Łodzi, od 01.10.2021