Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Kosmonauta (Najprzystojniejszy bohater kosmosu i Mr. Shepard) [Spaceman (The Most Handsome Hero of the Cosmos and Mr. Shepard)]

Derek Boshier

Kosmonauta (Najprzystojniejszy bohater kosmosu i Mr. Shepard) [Spaceman (The Most Handsome Hero of the Cosmos and Mr. Shepard)]

Udostępnij:
Datowanie: 1962
Technika: malarstwo olejne
Materiały:płótno, farby olejne
Rozmiar:wys. 127 cm, szer. 219 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 1975
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/1204
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Opis kuratorski



Intensywne kolory kojarzą się z okładką płyty rockowej. Skojarzenie to jest wywołane nie tylko przez nastrój obrazu, ale również przez relację z rzeczywistością, w odpowiedzi na którą powstaje. Niebezpieczny podział świata na dwa wrogie systemy polityczne, który określał rzeczywistość w czasach zimnej wojny, został przedstawiony w sposób schematyczny i zabawny, tak jakby artysta chciał rozładować napięcie, które stale groziło wybuchem wojny nuklearnej. Wyścig zbrojeń i podbój kosmosu ukazany za pomocą dwóch figurek – amerykańskiego astronauty Alana Sheparda i radzieckiego kosmonauty Jurija Gagarina, zostaje sprowadzony do konkursu piękności. I rzeczywiście mógłby tak funkcjonować, gdyby w tle nie pojawiali się władcy bezwzględnie podzielonego świata – Nikita Chruszczow i John Kennedy, a także flagi mocarstw, które były zostawiane w przestrzeni kosmicznej jako ślady obecności i zwycięstwa. Flaga, prawnie określony układ barwnych płaszczyzn i elementów, najważniejszy symbol państwa, była wielokrotnie używana przez angielskich i amerykańskich artystów pop-artu. Pop-artyści wykorzystywali w swojej sztuce elementy codzienności i kultury popularnej, a w ich przedstawianiu sięgali po sposoby obrazowania stosowane w komiksie i masowych środkach przekazu – często po to, by wyrazić sprzeciw wobec rzeczywistości, zwłaszcza tej politycznej. Derek Boshier był zarówno komentatorem, jak i uczestnikiem oraz kreatorem kultury masowej – zajmował się projektowaniem okładek płyt dla Davida Bowie i zeszytów piosenek dla zespołu the Clash. w 1962 roku brał udział w wystawie Image in Progress w Grabowski Gallery w Londynie z Davidem Hockneyem i Allenem Jonesem. Indywidualna wystawa artysty w Muzeum Sztuki miała miejsce w 1981 roku.



Maria Morzuch (Cytat za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2010, s.nlb.[47])

Wystawy

Atlas nowoczesności. Ćwiczenia, ms2, Muzeum Sztuki w Łodzi, od 01.10.2021

Derek Boshier
Derek Boshier

Urodził się w Portsmouth, Wielka Brytania. Ukończył Yeovil School of Art w Somerset (1953-57) i Royal College of Art w Londynie (1959-62). Wielokrotnie uczestniczył w wymianach artystycznych i programach stypendialnych. Wykładał m.in. w Royal College of Art w Londynie (1973-79) i na University of Victoria w Vancouver Island (1975). Uważany jest za czołowego twórcę pop-artu brytyjskiego. Jego prace z początku lat 60. cechował duży format, motywy wiążące przedstawienie z ikonosferą komercjalnych opakowań i komiksu oraz satyryczne komentowanie współczesnego życia społeczno-politycznego. W liście z 1978 do Ryszarda Stanisławskiego, dyrektora...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty