Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Wojciech Fangor

Budowa (szkic)

Udostępnij:
Datowanie: 1949-1951
Technika: malarstwo olejne
Materiały:płótno, farby olejne
Rozmiar:wys. 51 cm, szer. 100 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 1975
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/1131
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Budowa to bardzo wczesna praca z 1949 r., kiedy to w Polsce zaczyna rozwijać się realizm socjalistyczny. W książce, poświęconej teorii tej narzuconej przez władze formuły,  Juliusz Starzyński pisał tak: „twórczość socjalistyczna w nowym społeczeństwie powinna […] rozwijać rewolucyjną świadomość proletariatu, utwierdzać jego wolę obrony i budowania własnej, przez siebie stworzonej ojczyzny, powinna kształtować nowy, na naukowych, materialistycznych podstawach oparty, proletariacki pogląd na świat”.

Słowa te pochodzą z 1952 r., a już trzy lata później artyści zaczęli się wyłamywać z formuły socrealistycznej, także sam Fangor. Artysta, eksperymentując w swojej twórczości z różnymi formułami estetycznymi, w Budowie daje wyraz autentycznego zaangażowania. Obrazy z lat 50. XX w. przyniosły mu sławę i rozpoznawalność nie tylko w środowisku artystycznym, ale jak sam twierdzi nie udało mu się dotrzeć do tych odbiorców, do których chciał czyli „mas robotniczo-chłopskich”.

Aleksandra Jach (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 792).

Wystawy

Obraz życia. Polska sztuka przedstawiająca 1946-2006, Gniezno, 2007-05-15 - 2007-08-30
Daleko od Moskwy. Gerard Singer i sztuka zangażowana, Muzeum Narodowe w Szczecinie, 2016-04-28 - 2016-06-30

Wojciech Fangor
Wojciech Fangor

Biografia artystyczna Wojciecha Fangora jest jedną z najciekawszych w historii polskiej sztuki. W pierwszej połowie lat 50. zaangażował się w socrealizm, tworząc obraz Postaci (1950, w kolekcji Muzeum Sztuki), który traktowany jest jako najważniejsze i artystycznie najciekawsze dzieło tego kierunku w Polsce. Następnie powrócił do poszukiwań w zakresie malarstwa abstrakcyjnego, stając się jednym z czołowych przedstawicieli sztuki optycznej. Brał udział w kluczowej dla op-artu wystawie "Responsive eye" w Musem of Modern Art w Nowym Jorku w 1965 roku. W roku 1970 jako jedyny dotąd polski artysta miał indywidualną wystawę w Guggenheim Museum w Nowym...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty