Wacław Szpakowski
S 4 - Studia spirali
Datowanie: | 1939 - 1943 r. |
Technika: | rysunek |
Materiały: | kalka, tusz |
Rozmiar: | wys. 35 cm, szer. 78,7 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 27.01.1979 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/890 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Opis dedykowany osobom ze spektrum autyzmu
Informacje o artyście:
- żył w latach 1882-1973;
- ukończył studia architektoniczne;
- tworzył biografie i rysunki;
- w latach 1900-1952 zrobił ok.120 rysunków linii.
Opis dzieła:
- Inspiracją dla artysty był grecki meander. Meander to linia pozaginana wielokrotnie pod kątem prostym. Linia meandra nigdy się nie przecina. Linia wielokrotnie powtarza ten sam układ.
- Rysunek jest kręty i zawiły. Jest też symetryczny i harmonijny.
- Na rysunku jest jedna linia. Linia ma 1 mm grubości i zagina się pod kątem prostym. Nie przecina się. Rozpoczyna się w lewym rogu, a kończy w prawym rogu rysunku.
- Najlepiej przesuwać palcem po wykreślonej przez Szpakowskiego linii.
Ciekawostki:
Córka artysty wspominała jak ojciec wyjaśniał jej swoje prace: Pokazując mi jakikolwiek rysunek zmuszał do patrzenia: „o tu – patrz – jest początek – śledź teraz linię. Tak, nie przerywaj” – gdy skołowana, zmęczona zwrotami, zagęszczeniami, znajdowałam ujście linii, triumfował: „widzisz, jakie to proste, a potrzeba 935 ruchów, by znaleźć sens”.
Ważne jest cierpliwie wędrować tak, jak nas prowadzi linia.
Rysunki Wacława Szpakowskiego zainspirowały współczesnych kompozytorów: Zygmunta Bargielskiego i Barbarę Konopkę. Utwory muzyczne mają określony czas ich wykonania. Można by też policzyć, jak dużo czasu zajmie nam prześledzenie linii w rysunku Szpakowskiego.
Autorka skryptu: Małgorzata Wiktorko
Seria prac ze spiralami, którą artysta oznaczył literą „S”, wykonana została na kalce technicznej tuszem za pomocą grafosu w latach 1939 – 1943.
Trzy warianty spirali tworzą kompozycję o walorach dekoracyjnych. Rozpoznać w niej można meander - kształt występujący w przyrodzie oraz antyczny motyw zdobniczy, któremu wykształcony jako architekt Szpakowski poświęcał wiele uwagi. Studia Spirali czytać można również jako plan – rzut poziomy labiryntów. O ile jednak w labiryncie łatwo się zgubić, tu droga jest klarowna i rytmiczna. Linia spokojnie prowadzona jest do środka figury, a następnie wyprowadzona zostaje ze środka na zewnątrz.
Spirale, tak jak inne prace Szpakowskiego, tworzone były konsekwentnie według jasno określonego programu. Biegnące równo i zginające pod kątem prostym linie mierzą zawsze 1 milimetr grubości, a oddzielone są 4-milimetrowymi interwałami.
Oprócz bycia świadectwem dociekań artysty na temat procesów i kształtów występujących w naturze i architekturze, Studia Spirali pełnią też inną funkcję – zakładają aktywny udział patrzącego na dzieło widza. Zapraszają do podążania za biegnącą zawile linią i do uważnego jej śledzenia ruchem własnego oka. Tworzące spirale linie urywają się, otwierając kompozycje na świat – wskazują kierunek w przestrzeni poza dziełem, w której każdy na własną rękę może szukać rytmu otaczającej rzeczywistości.
Jakub Gawkowski