Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Szojchet w Wiśniowcu

Udostępnij:
Datowanie: 1960
Technika: malarstwo olejne, rysunek tuszem
Materiały:płótno, farba olejna, tusz
Rozmiar:z ramą: wys. 54,5 cm, szer. 72,7 cm; bez ramy: wys. 53,8 cm, szer. 71,9 cm
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 02.09.2019
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/2077/1
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Leopold Buczkowski postrzegał swoją twórczość plastyczną jako komplementarną wobec twórczości pisarskiej. Obie wzięły się z impulsu dokumentowania rzeczywistości społecznej Podola, w której żył – wielokulturowej krainy jego dzieciństwa i młodości, która w okolicznościach wojennych niemal na jego oczach uległa destrukcji.

Obrazy jego mają charakter fragmentaryczny, jakby wyjęte zostały z toku określonych narracji. Niekiedy są one, w dosłownym znaczeniu, ilustracjami do utworów własnych lub cudzych. Prace o charakterze groteskowym ukazują, jak w krzywym zwierciadle, paradoksy nowożytnej historii. Zbiór obrazów abstrakcyjnych Buczkowskiego można uznać za odpowiednik jego eksperymentów prozatorskich. Pejzaże i portrety hołdują tradycji koloryzmu, rzeźby zaś zbliżają go do sztuki ludowej. Artysta podejmuje w swojej twórczości grę z zastanymi konwencjami artystycznymi; jego dzieło literackie i plastyczne stanowi, jak napisała Agnieszka Karpowicz, rodzaj muzeum mieszczącego „kolejne obrazy, sceny teatralne, literackie, historyczne, które »wiszą na ścianach« literackiego świata przedstawionego”.

Dwa obrazy Buczkowskiego o tematyce żydowskiej dotyczą rytuałów zaślubin i obrzezania. Jeden z nich ukazuje parę młodą odmawiająca pod baldachimem błogosławieństwa małżeńskie w obecności siedmiu mężczyzn. W drugim mężczyzna trzymający w dłoni rytualny nożyk stoi obok siedzącego chłopca w koronie. Obie prace przywołują nieistniejący już świat kultury żydowskiej na Wołyniu.

Paweł Polit

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Powiązane obiekty